Nawierzchnia z betonu cementowego, a nawierzchnia z masy asfaltowej – która sprawdzi się lepiej?

beton nawierzchniowy

Beton nawierzchniowy świetnie nadaje się na podwórka i podjazdy do garaży. Jest bardzo dobrą alternatywą dla tradycyjnie stosowanych mas asfaltowych czy kostki brukowej lub granitowej.

Nawierzchnia betonowa w ogrodzie musi spełniać trzy wymogi. Musi być odporny na niekorzystne czynniki atmosferyczne takie jak deszcz czy mróz, a zatem najlepiej, jeśli jest mrozoodporny. Powinien być wytrzymały na ściskanie i rozciąganie. Bardzo ważna są także odpowiednia konstrukcja nawierzchni, czyli podbudowa, grubość warstwy betonowej i rozkład dylatacji. To wszystko ma zabezpieczać nawierzchnię przed pękaniem.

Masa asfaltowa

Masa asfaltowa, tradycyjnie stosowany do budowy dróg Potocznie asfaltem nazywany jest także tzw. asfaltobeton, czyli mieszankę mineralno-asfaltowa używaną do budowy nawierzchni dróg, podjazdów i podwórek. Alternatywą dla jego stosowania jest beton nawierzchniowy.

Beton nawierzchniowy

Beton to materiał, który jest najczęściej używany w budownictwie i to zarówno do budowy dróg, autostrad, mostów, jak i domów, osiedli mieszkalnych, ogrodzeń i innych obiektów. Jest tak popularny z uwagi na dużą wytrzymałość i trwałość, w tym odporność na wilgoć i mróz. Z kolei beton nawierzchniowy z eksponowanym kruszywem nie tylko ma powyższe właściwości, ale także jest bardzo estetyczny. Właściwości betonu sprawiają, że jest to idealna nawierzchnia dostosowana do panującego klimatu. Inną zaletą jest to, że jest on dostarczany już w formie gotowej mieszanki do wypełniania przestrzeni między-szalunkowej i nie wymaga stosowania obrzeży.

Najczęściej do betonu  używa się kruszyw ze skał trudnościeralnych i dlatego tego typu nawierzchnia jest tak odporna i wytrzymała. Warto pamiętać, że powinno się go układać w przedziale temperatur od 5 do 30 stopni i nie należy zapomnieć o wykonaniu właściwych dylatacji zapobiegających pękaniu nawierzchni i przerastaniu zielenią. Pamiętać również należy o poprawnej pielęgnacji wykonanej nawierzchni.

Do jakich zastosowań nadaje się beton nawierzchniowy?

Nadaje się na ścieżki rowerowe, parkowe i leśne, na place, parkingi, chodniki, podjazdy do garażu, podwórka przydomowe i do obiektów sportowych. Tego rodzaju powierzchnie są jednolite, a eksponowane kruszywo zwiększa ich przyczepność, dzięki czemu mają właściwości antypoślizgowe. Jest to świetna alternatywa dla masy asfaltowej, kostki brukowej i granitowej, dlatego coraz więcej osób i firm decyduje się na jego zastosowanie. Nie bez znaczenia są także jego zalety takie jak: trwałość, wytrzymałość, odporność na warunki atmosferyczne, wysoka jakość, brak przerastania zielenią. Jest to także idealna nawierzchnia do jazdy na rowerze i rolkach z uwagi na antypoślizgowość – poniżej kilka słów o specjalnej rowerowej nawierzchni DECO BIKE.

Jaki beton przed dom?

Oczywiście w ogrodzie czy podjeździe można wylać zwykły, szary beton i nie ma w tym nic złego. Można taki beton nawierzchniowy nieco uatrakcyjnić np. poprzez szczotkowanie. Można go także zabarwić na odpowiedni kolor poprzez dodanie do mieszanki pigmentu. W ten właśnie sposób wykonuje się beton barwiony w masie DECO COLLORE. Można użyć także nawierzchni betonowej z eksponowanym kruszywem, czyli DECO STONE albo nawet ze świecącym w nocy kruszywem DECO STELLO. Takie podwórko czy podjazd prezentuje się naprawdę pęknie, gdyż doskonale wpisuje się w otoczenie, pasując do innych obiektów i do natury.

Szczególny rodzaj nawierzchni betonowej

Szczególnym rodzajem betonu nawierzchniowego jest ten z eksponowanym kruszywem DECO BIKE. Świetnie nadaje się na ścieżki rowerowe, ale także parkingi dla rowerów, ścieżki leśne, chodniki wspólnie użytkowane przez pieszych i rowery oraz do obiektów sportowych. Ten rodzaj betonu charakteryzuje się: wysoką jakością mieszanki, estetyką dobraną do potrzeb obiektu, dużą wytrzymałością na czynniki zewnętrzne, dużą wygodą użytkowania, gwarancją jakości, prostą konserwacją i łatwym utrzymaniem czystości. Ścieżki wykonane z tego rodzaju betonu latem nie nagrzewają się i nie miękną, tak jak ma to miejsce w przypadku ścieżek wykonanych z masy asfaltowych. Ścieżki wykonane z betonu nawierzchniowego mają niepowtarzalny charakter.

Grafika: Paul_A_Harrison, pixabay