Produkcja budowlano-montażowa – dynamika wzrostu

Produkcja budowlano-montażowaPozytywne prognozy ze stycznia zdają się potwierdzać. Po względnie trudnym ubiegłym roku branża budowlana złapała nieco oddechu i utrzymuje tempo wzrostu. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego we wrześniu bieżącego roku dynamika produkcji budowlanej była o 5,6 proc. wyższa niż w analogicznym miesiącu roku ubiegłego.

 Dobre wyniki polskiej gospodarki

Widoczne wiosną perspektywy poprawy sytuacji w sektorze budowlanym pozwalały patrzeć optymistycznie w przyszłość. Jednak niestabilna sytuacja na światowych rynkach, połączona z „zadyszką” największych gospodarek europejskich – w tym niemieckiej, której PKB w II kwartale 2014 przekroczył ledwie 1,2 proc. – położyła się cieniem na dotychczasowych prognozach ekspertów. Polska zdaje się utrzymywać dobre tempo wzrostu. W III kwartale br. wzrost polskiego PKB kształtował się na poziomie 3,3 proc. Optymistyczne nastroje widać również w branży budowlanej.

 

Produkcja budowlano-montażowa rośnie

produkcja

Kształtowanie się dynamiki budowlano-montażowej w latach 2010-2014. Źródło: GUS.

Według danych GUS dynamika produkcji budowlano-montażowej była we wrześniu 2014 r. o ponad 5 proc. wyższa niż w analogicznym okresie roku ubiegło. Oznacza to również wzrost rzędu 19,8 proc. w porównaniu z sierpniem 2014 roku. Po wyeliminowaniu czynników sezonowych, dane te kształtowały się na poziomie – odpowiednio 3,8 proc. i 2 proc.

Niższy koszt budowy

Jednocześnie, jak pokazują statystyki Polskich Składów Budowlanych, doszło do nieznacznego spadku cen materiałów budowlanych. Według szacunków sieci PSB, w październiku 2014 roku łączny koszt materiałów do budowy domu o powierzchni 152 m2 wyniósł ponad 126 tys. złotych brutto. W porównaniu do września tego roku, ceny zanotowały zatem niewielki, 0,1 proc. spadek. Tak nieduży spadek cen materiałów budowlanych nie powinien dziwić. Wprawdzie warunki biznesowe w tym okresie nie należą do najłatwiejszych, jednak producenci materiałów budowlanych nie powinni ulegać pokusie konkurowania jedynie ceną.

Kto ceną wojuje…

Duża konkurencja wymaga konkurencyjnego podejścia. Jednak nie musi być nim jedynie obniżka cen produktu. – Obecnie wyraźnie widać na rynku tendencję wzrostu świadomości inwestorów. Coraz częściej wybierają oni rozwiązania systemowe od producentów stawiających przede wszystkim na jakość. Podobny trend widzimy w przypadku dachówek ceramicznych i betonowych, przy produkcji których wykorzystywane są nowoczesne technologie. To dzięki rozwojowi myśli technologicznej można zaoferować inwestorom produkt najwyższej jakości – trwały, a jednocześnie o bogatej gamie kształtów i kolorów, doskonale wpisujący się w różne gusta estetyczne – mówi Marek Podeszwa, Koordynator Działu Technicznego marki BRAAS.

zdjęcia : Monier Braas