Rodzaje bram garażowych – na co zwrócić uwagę i czym się kierować przy wyborze ?

rodzaje bram garażowych

Decydując się na zakup bramy garażowej musimy wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników. Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że oprócz naszych preferencji co do jej kształtu i wyglądu, o odpowiednim modelu decydować będzie również kształt i miejsce działki, ilość miejsca na podjeździe oraz wysokość nadproża.

Istnieją ponadto pewne minimalne wymiary, jakie musi mieć brama garażowa, aby można było ją zamontować. Szerokość musi wynosić nie mniej niż 2,4-2,5 m, a wysokość 2 m. Ponadto, jeśli zdecydujemy się na automatyczną bramę, długość garażu także będzie znacząca – minimalna to 3,3 m.

Kolejną kwestią, jaką należy rozważyć przed zakupem jest wygląd estetyczny – brama garażowa musi komponować się z pozostałymi elementami zabudowy, takimi jak kolor ścian domu, rodzaj i kolor dachówek, styl budownictwa (nowoczesny, tradycyjny). Oprócz tego trzeba wziąć pod uwagę komfort użytkowania (m.in. sposób otwierania), a także wpływ rodzaju ocieplenia bramy garażowej na koszty eksploatacyjne budynku.

Rodzaje bram garażowych

  • Bramy uchylne (płytowe) – kiedyś bardzo powszechne, dzisiaj już nieco rzadziej stosowane na rzecz bram segmentowych; nadal jednak cieszą się szerokim gronem użytkowników ze względu na swoją niską cenę ( zaczynającą się nawet od 700 zł) oraz dość łatwy montaż. Ponadto można je zainstalować nawet w garażach z niskim nadprożem. Najczęściej wykonywane są z aluminium lub stali. Ich jedynym mankamentem jest to, że przy otwieraniu płyta garażowa wysuwa się znacząco na zewnątrz (nawet 1-1,5m), więc należy przemyśleć, czy mamy odpowiednio duży podjazd dla takiego rozwiązania.

 

  • Bramy segmentowe górne – ich rosnąca popularność nie dzieje się bez przyczyny. Przede wszystkim w przeciwieństwie do swoich poprzedniczek nie zajmują miejsca przed garażem, a więc jest to spora oszczędność przestrzeni oraz idealne rozwiązanie dla domów z małym podjazdem. W dodatku oferują dużo szerszy wachlarz wykończeń – od powłoki z farby proszkowej, przez okleinę, aż do drewna (zazwyczaj mahoń, świerk, sosna). Ich koszt zaczyna się od 2 tysięcy, montaż też nie jest zbyt skomplikowany. Chociaż cena zakupu tej bramy wyższa niż uchylnej, to cechuje się dobrą izolacją cieplną oraz akustyczną poprzez wypełnienie (najczęściej styropianem lub pianką poliuretanową). To pozwala w przyszłości zaoszczędzić pieniądze na ogrzewaniu. Brama segmentowa składa się z kilku paneli połączonych zawiasami, które są zabezpieczone uszczelkami. Na ścianach i suficie montuje się prowadnice, po których brama porusza się do góry i po wciągnięciu znajduje się pod sufitem.

 

  • Bramy segmentowe boczne – ich budowa i zasada działania są bardzo podobne do poprzednich, z tą różnicą, że segmenty są ustawione pionowo, a prowadnice zamontowane są na suficie i podłodze; taka brama przesuwa się na jedną ze ścian garażu. Jest to ciekawe rozwiązanie dla garażów, które są dość niskie, ale za to szerokie. Ich koszta oscylują w granicach 4-5 tysięcy złotych. Oczywiście można znaleźć też dużo droższe modele, w zależności od producenta i rodzaju materiałów, z których jest wykonana brama.

 

  • Bramy rolowane (żaluzjowe) – ten rodzaj bram garażowych także oszczędzi nam miejsca, jednak będzie potrzebował odpowiednio wysokiego nadproża (30-35 cm) do zamontowania kasety. Jak sama nazwa mówi, mechanizm działania tej bramy jest podobny do żaluzji i rolet – zbudowana z wąskich listew brama nawija się na wał znajdujący się w kasecie zamontowanej pod sufitem garażu. Takie rozwiązanie gwarantuje maksymalną oszczędność miejsca zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz garażu. Wykonywane zazwyczaj z aluminium, charakteryzują się niepodważalnymi walorami estetycznymi. Niestety ich brak popularności wiąże się z ceną – sprzedawane są bowiem w pakiecie z napędem elektrycznym, a i cena montażu nie należy do najtańszych. Przy wyborze tego rodzaju bramy garażowej trzeba się liczyć z kosztami rzędu 3,5-5 tysięcy za całość.

 

Do każdego rodzaju bram jest możliwość kupienia i zamontowania automatycznego napędu, który zagwarantuje nam pełną wygodę w użytkowaniu, zwłaszcza podczas niesprzyjających warunków atmosferycznych zimą, czy jesienią. Koszty takiego systemu zaczynają się od 500 złotych. Na cenę wpływa rodzaj bramy garażowej, rodzaj sterowania i szybkość pracy, więc przy bardziej zaawansowanym systemie ceny mogą wynosić nawet 2 tysiące złotych.