Który deweloper zaczeka na płatność za mieszkanie ?

Central_Park_Ursynów_Marvipol

Czy klienci deweloperów znajdą teraz inwestycje z harmonogramem wpłat, w którym większa część płatności za mieszkanie odroczona jest do momentu zakończenia budowy? Analitycy portalu nieruchomości Dompress.pl sprawdzili, jakie systemy wpłat za lokale proponują dziś firmy deweloperskie.

Powszechną praktyką, jaką stosują obecnie deweloperzy jest harmonogram wpłat zgodny z postępem prac budowlanych w inwestycji. Taką zasadę przyjął również Robyg. Oscar Kazanelson, szef rady nadzorczej spółki Robyg deklaruje ponadto, że we wszystkich projektach firma stara się zaproponować formy finansowania dostosowane do potrzeb i możliwości klienta.

Ronson również nie ma obecnie w ofercie preferencyjnych systemów płatności, w których główną część wpłaty za lokal można dokonać dopiero po zakończeniu budowy. Deweloper idzie jednak klientom na rękę. – Każdy harmonogram wpłat staramy się ustalać indywidualnie z przyszłym nabywcą lokalu – zapewnia Andrzej Gutowski, dyrektor sprzedaży i marketingu w Ronson Development.

Autorskie programy z indywidualnymi harmonogramami płatności wprowadziła w swoich inwestycjach firma Wawel Service. Program „Wynajmij, potem kup” skierowany jest do klientów, którzy nie posiadają jeszcze wystarczającej zdolności kredytowej, ale chcieliby nabyć mieszkanie. – Proponujemy wynajęcie wybranego lokum z puli mieszkań wystawionych do sprzedaży. Czynsz płacony w trakcie wynajmu zaliczany jest jako wkład własny i pomniejsza ostateczną cenę mieszkania. Klienci mogą wynajmować lokal dokąd nie zbudują swojej zdolności kredytowej i nie będą mogli go kupić – mówi  Piotr Kijanka, dyrektor działu sprzedaży w Wawel Service.

W ramach programu „Zamień Stare na Nowe” Wawel Service zapewnia z kolei klientom pomoc przy sprzedaży posiadanego mieszkania, z którego środki przeznaczane są na zakup nieruchomości oferowanej przez firmę.

Mirosław Kujawski, wiceprezes LC Corp przyznaje, że zdarza się, iż dla wybranych inwestycji firma wprowadza promocyjny harmonogram wpłat w systemie 20/80. – Dotyczy to najczęściej nowych projektów, będących na wstępnym etapie budowy. Oferta jest zazwyczaj ograniczona w czasie bądź też dotyczy określonej puli mieszkań. Obecne jednak nie mamy tego rodzaju promocji – informuje Mirosław Kujawski.

Marvipol również nie proponuje w tej chwili klientom preferencyjnych systemów płatności za mieszkania. Jacek Bielecki dyrektor ds. jakości w firmie Marvipol nie wyklucza jednak możliwości zastosowania takiego rozwiązania w przyszłości.

Systemu wpłat typu 20/80 nie znajdziemy też w ofercie Euro Styl. Przedstawiciele dewelopera podkreślają jednak, że wszystkie inwestycje w portfolio firmy podlegają Ustawie o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego i posiadają konta powiernicze, co gwarantuje klientom bezpieczeństwo transakcji. – Nabywcom nieruchomości, którzy poszukują finansowania zewnętrznego oferujemy profesjonalną i rzetelną obsługę naszego wewnętrznego Działu Kredytów Hipotecznych. Nasi specjaliści pilotują proces kredytowy, od optymalnego doboru oferty (12 różnych banków), poprzez gromadzenie dokumentacji i składanie wniosków, po wypłatę kredytu – deklaruje Andrzej Przybek, dyrektor sprzedaży Grupy Kapitałowej Euro Styl.

W nowych inwestycjach firmy Inpro system płatności za mieszkania zamyka się w sześciu ratach. Rafał Zdebski, dyrektor handlowy w Inpro wyjaśnia, że pierwsza rata to 10 proc. ceny nieruchomości i podlega wpłacie do 7 dni od zawarcia umowy deweloperskiej, a ostatnia, szósta rata w podobnej wysokości wpłacona jest na 7 dni przed odbiorem mieszkania. W przypadku inwestycji, w których stan realizacji jest zawansowany, liczba rat automatycznie maleje.

Firma Atal również uzależnia system płatności od stopnia zaawansowania realizacji projektu. – W inwestycjach w trakcie budowy stosujemy system płatności 4×25 proc., a jeśli zostało do jej zakończenia mniej niż 4 miesiące klienci wpłacają 100 proc. należności za mieszkanie. W przypadku systemu 4×25 proc. pierwsza rata wpłacana jest w ciągu 30 dni od podpisania umowy deweloperskiej, a ostatnia na 7 dni przed oddaniem mieszkania. Termin dwóch pozostałych ustalamy indywidualnie, w zależności od tego, ile czasu zostało do zakończenia budowy. Najczęściej okres między kolejnymi ratami jest równy, ale jeżeli jakąś wpłatę trzeba przesunąć, jesteśmy bardzo elastyczni – zaznacza Ewelina Juroszek, dyrektor ds. sprzedaży w Atal.

Autor: Kamil Niedźwiedzki, analityk Dompress.pl