Polacy odnawiaj膮 jeden z najwi臋kszych most贸w 艂ukowych w Europie

Van Brienenoordbrug

Van Brienenoordbrug to most, kt贸ry ka偶dego dnia przewozi 230 tysi臋cy pojazd贸w. Zlokalizowany w Holandii, jest jednym z najwa偶niejszych most贸w w Europie i stanowi kluczowy element sieci transportowej kraju. Jednak ze wzgl臋du na wiek i intensywny ruch, wymaga on pilnej renowacji.

Renowacja najwi臋kszego podw贸jnego mostu 艂ukowego w Europie jest jednym z najwa偶niejszych przedsi臋wzi臋膰 in偶ynieryjnych w Europie. Stale rosn膮cy ruch i obci膮偶enie ci臋偶ar贸wek sprawiaj膮, 偶e oko艂o 200 holenderskich most贸w zbudowanych w latach 1950-60 mo偶e dozna膰 szk贸d z powodu zm臋czenia materia艂贸w. W zwi膮zku z tym od ponad dekady w kraju trwa program renowacji, kt贸ry ma zapewni膰 dalsze bezpiecze艅stwo eksploatacji konstrukcji. Most Van Brienenoord jest ostatnim i najbardziej z艂o偶onym z odnawianych obiekt贸w. Ma 1320 metr贸w d艂ugo艣ci, co czyni go jednym z najd艂u偶szych w Europie podw贸jnych most贸w 艂ukowych. Codziennie porusza si臋 nim oko艂o 230 tys. pojazd贸w, a rocznie przep艂ywa pod nim 120 tys. statk贸w.

Firma Arup, kt贸ra wraz z Dyrekcj膮 Generaln膮 ds. Rob贸t Publicznych i Gospodarki Wodnej Rijkswaterstaat (RWS) tworzy rozwi膮zania projektowe i in偶ynieryjne dla tego programu, zaanga偶owa艂a polski zesp贸艂 w prac臋 nad najwi臋ksz膮 konstrukcj膮. Nasi in偶ynierowie zajmowali si臋 przygotowaniem modeli 3D, kt贸re by艂y niezb臋dne podczas projektowania i przeprowadzania analiz wykonalno艣ci. Wykorzystanie tej technologii pozwoli艂o przede wszystkim sprosta膰 ambitnym wyzwaniom zwi膮zanym z zamkni臋ciem obiektu oraz jego odbudow膮. Wsp贸lnym mianownikiem wszystkich projekt贸w realizowanych przez Arup jest zr贸wnowa偶ony rozw贸j, dlatego poza standardowymi pracami renowacyjnymi, firma postawi艂a sobie za cel mo偶liwie maksymalne wykorzystanie dotychczasowej konstrukcji. Prace zaplanowano natomiast tak, by mia艂y jak najmniejszy wp艂yw na p艂ynno艣膰 ruchu i przepustowo艣膰.

Drugie 偶ycie mostu

Podw贸jny most Van Brienenoordbrug powsta艂 w 1965 roku, a prace maj膮 wyd艂u偶y膰 jego 偶ywotno艣膰 o 100 lat. Podczas tego typu dzia艂a艅 prowadzonych w Holandii, okres funkcjonowania podobnych konstrukcji przed艂u偶a si臋 艣rednio o 30 lat, dlatego wprowadzone przez in偶ynier贸w rozwi膮zania s膮 prze艂omowe. Zgodnie z zatwierdzonymi planami, cz臋艣膰 w kierunku wschodnim zostanie ca艂kowicie usuni臋ta i zast膮piona odnowionym mostem zachodnim. W mi臋dzyczasie poza terenem budowy b臋dzie trwa艂o opracowywanie nowego fragmentu, kt贸ry zostanie zainstalowany w miejscu zachodniego 艂uku.

W trakcie renowacji specjali艣ci oceni膮 stan 3000 ton stali tworz膮cych konstrukcj臋 mostu i oszacuj膮 ile cz臋艣ci b臋dzie mo偶na ponownie wykorzysta膰 do odbudowy. W ten spos贸b obiekt stanie si臋 jednym z pierwszych przyk艂ad贸w zr贸wnowa偶onego podej艣cia do projektowania podczas renowacji kluczowej infrastruktury transportowej.

Prace w sze艣膰 tygodni

Przy tego typu renowacjach zak艂贸cenia w ruchu wynosz膮 艣rednio 1,5 roku. Ze wzgl臋du na ogromne znaczenie Van Brienenoordbrug, prace musia艂y jednak zosta膰 zaplanowane w taki spos贸b, by w jak najmniejszym stopniu ogranicza膰 dost臋p do mostu. W zwi膮zku z tym in偶ynierowie opracowali harmonogram dzia艂a艅, kt贸ry zorganizowaniem i precyzj膮 dor贸wnuje operacjom wojskowym. Po zastosowaniu szeregu 艣rodk贸w, planowy czas zamkni臋cia mostu uda艂o si臋 ograniczy膰 do zaledwie sze艣ciu tygodni.

Tak du偶a redukcja czasu zamkni臋cia mostu wymaga艂a du偶ej dok艂adno艣ci i wzi臋cia pod uwag臋 trudnych do oszacowania zmiennych. Arup musia艂 przeprowadzi膰 szczeg贸艂owe analizy i sporz膮dzi膰 obszern膮 dokumentacj臋. Kluczowe w tym dzia艂aniu by艂y modele 3D obiektu przygotowane przy wsp贸艂pracy polskiego zespo艂u. Dzi臋ki nim mo偶liwa by艂a bardzo dok艂adna ocena konstrukcji i zaplanowanie tak kr贸tkiego przebiegu prac 鈥 m贸wi 艁ukasz Hetma艅ski, BIM Manager, cz艂onek polskiego zespo艂u tworz膮cego projekt mostu Van Brienenoordbrug.

Dzia艂ania modernizacyjne nad Van Brienenoordbrug maj膮 rozpocz膮膰 si臋 latem 2025 r. i potrwa膰 do 2027 r. Obecnie projekt jest na etapie konsultacji z potencjalnymi wykonawcami, a Arup pe艂ni rol臋 doradcy.