Dworzec Gdańsk Wrzeszcz

Funkcjonalny, o nowoczesnym i nieco industrialnym wyglądzie, z zielonym dachem, komfortowy i ekologiczny – taki jest dworzec Gdańsk Wrzeszcz po zakończonej właśnie przebudowie. Wczoraj (30.11.) z dworca skorzystali pierwsi pasażerowie.

Przebudowa dworca Gdańsk Wrzeszcz

Trwająca nieco ponad dwa lata inwestycja była dofinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dzięki niej dworzec, który rocznie obsługuje prawie 11 mln podróżnych, stał się nowoczesnym obiektem obsługi pasażerskiej. Zmienił się również jego wygląd. Miejsce rozproszonych dobudówek zajęła monolityczna, nowoczesna bryła o nieco industrialnym charakterze z elewacją wykonaną ze stali i szkła. Najbardziej reprezentacyjnymi jej częściami są wejście do strefy obsługi podróżnych oraz prowadzące bezpośrednio do tunelu na perony. Nowoczesną bryłę dworca podkreśla również nocna iluminacja.

W szczególności podświetlono strefy wejść, a także elewację od strony peronów, wzdłuż której posadzono pnącza. Jeszcze więcej zieleni, bo aż 400 m kw., znalazło się na dachu budynku. Zbudowano ją z gotowych mat wegetacyjnych, na których rosną zioła, mchy czy rozchodniki. Choć są to rośliny mało wymagające w uprawie i odporne na susze to w okresach bez opadów będą one podlewane wodą z podziemnych zbiorników retencyjnych, gdzie będzie gromadzona deszczówka. Na dachu budynku zamontowano również 28 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania „zielonej energii”. Dworzec wyposażono także w energooszczędne oświetlenie, pompy ciepła, a materiały, których użyto do jego budowy sprawiły, że stał się on mniej energochłonny.

Nowocześnie i funkcjonalnie

Nowocześnie i funkcjonalnie zaaranżowano przestrzeń obsługi podróżnych. Składa się ona z przestronnego, jasnego, utrzymanego w odcieniach bieli i szarości holu będącego jednocześnie poczekalnią. Pasażerowie znajdą w nim ławki, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej. Ciekawostką w holu są szklane panele, na których umieszczono grafiki przedstawiające wygląd dworca na przestrzeni około 150 lat. W holu dla podróżnych dostępne są również kasy biletowe – PKP Intercity i PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście – a także zaplanowano dwa lokale komercyjne. Do tunelu na perony dostaniemy się z holu dworca lub przeszklonym wejściem od strony placu dworcowego. W tej części budynku podróżni znajdą toalety oraz trzy lokale handlowo-usługowe.

Dworzec Gdańsk Wrzeszcz

– Odnowiony dworzec w Gdańsku-Wrzeszczu to kolejny przykład inwestycji w rozwój infrastruktury kolejowej, w które zaangażowaliśmy znaczne środki funduszy unijnych i z budżetu państwa. Przebudowa dworca była elementem projektu modernizacji dworców na odcinku Warszawa Wschodnia – Gdynia Główna Osobowa. Na ten cel przeznaczyliśmy ponad 173 mln zł ze środków Programu Infrastruktura i Środowisko – mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej.

– Stawiamy na rozwój kolei, co jest doskonale widoczne także w województwie pomorskim. Tylko w tym roku otworzyliśmy w tym regionie Polski kilka ważnych dworców kolejowych. Oczywiście perłą w koronie jest Gdańsk Główny, ale Wrzeszcz wcale mu nie ustępuje, zwłaszcza, że obsługuje miliony pasażerów rocznie. Cieszę się, że dzięki zakończonej inwestycji podróżni zyskali komfortową, nowoczesną i przyjazną przestrzeń do oczekiwania na przyjazd pociągów – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Stacja Gdańsk Wrzeszcz

– Stacja Gdańsk Wrzeszcz obsługuje zarówno ruch lokalny i regionalny – w obrębie Trójmiasta i woj. pomorskiego – jak i ruch dalekobieżny. Zatrzymują się na niej pociągi PKP Intercity, w tym Pendolino. Dlatego infrastruktura pasażerska na tej stacji, musi być na jak najwyższym poziomie. Budujemy bezpieczną, komfortową i przewidywalną polską kolej, a jednym z dowodów tych starań jest inwestowanie w infrastrukturę dworcową. Dworzec na stacji Gdańsk Wrzeszcz uzyskał nowe oblicze, podobnie jak dziesiątki dworców w całym kraju: w  dużych miastach i małych miejscowościach – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Podróżni mogą już korzystać z dworca Gdańsk Wrzeszcz po modernizacji. To niezwykle istotne, gdyż obiekt ten obsługuje rocznie prawie 11 milionów pasażerów. Jestem przekonany, że dworzec w nowej odsłonie zyskał nie tylko atrakcyjny i nowoczesny wygląd, ale również stał się obiektem komfortowym i przyjaznym dla wszystkich podróżnych oraz ekologicznym – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Dzięki przebudowie Gdańsk Wrzeszcz stał się również przyjazny osobom z niepełnosprawnościami i  bezpieczny. Zlikwidowano w nim bariery architektoniczne i wdrożono szereg usprawnień, w tym m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille`a, tablice dotykowe z planem dworca i jego otoczenia oraz urządzenia wzmacniające sygnał w aparatach słuchowych przy kasach biletowych. Podróżni z  niepełnosprawnościami skorzystają również ze specjalnie przystosowanych do ich potrzeb toalet. Dla poprawy bezpieczeństwa pasażerów i budynku wyposażono go w nowoczesne systemy – monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacja włamania i napadu oraz przeciwpożarowe. Z kolei nad poprawnym działaniem wszystkich urządzeń i  instalacji oraz optymalizacją zużycia mediów będzie czuwał system inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS – Building Management System).

W bezpośrednim otoczeniu dworca ułożono nowe chodniki, a przy wejściu głównym do holu dworca zamontowano kilka stojaków rowerowych.

Koszt przebudowy dworca Gdańsk Wrzeszcz to przeszło 15 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Projekt przebudowy obiektu przygotowała pracownia TPF, a wykonawcą prac budowlanych była firma TYM-BUD Zakład Remontowo-Budowlany Waldemar Tymoszewski.

Historia dworca

Pierwszy dworzec Gdańsk Wrzeszcz wybudowano w 1870 r. Był to budynek dostosowany do wielkości miejscowości, która zaczęła rozwijać się na przełomie XIX i XX w. W dwudziestoleciu międzywojennym nie zrealizowano planów rozbudowy dworca. Nowy budynek powstał dopiero w 1952 r. Od tego czasu kilkukrotnie go przebudowywano.

Wykończenie posadzki betonowej przemysłowej – wskazówki