Zmiany w Prawie wodnym w praktyce

W pierwszym dniu 2018 roku ustawodawca powo┼éa┼é nowy organ odpowiedzialny za gospodark─Ö wodn─ů ÔÇô Pa┼ästwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, kt├│ry sprawuje zarz─ůd nad wodami.

Zwi─Ökszona zosta┼éa liczba Regionalnych Zarz─ůd├│w Gospodarki Wodnej ÔÇô z 7 do 11 (ustanowiono nowe RZGW w Bydgoszczy, Bia┼éymstoku, Lublinie i Rzeszowie). Zlikwidowanych zosta┼éo 49 Wojew├│dzkich Zarz─ůd├│w Melioracji i Urz─ůdze┼ä Wodnych, zast─ůpi┼éy je ┬áZarz─ůdy Zlewni. Zmianie uleg┼éy tak┼╝e struktury zarz─ůdzania gospodark─ů wodn─ů. Co oznacza to dla inwestor├│w?

Wody Polskie i ich kompetencje

Na mocy nowych regulacji zar├│wno projekty plan├│w zagospodarowania przestrzennego, jak i decyzje o warunkach zabudowy, ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego czy linii kolejowych wymagaj─ů uzgodnienia z nowo powo┼éanym podmiotem ÔÇô Wodami Polskimi, kt├│ry odpowiada teraz za gospodark─Ö wodn─ů. Uzyskanie pozytywnej opinii od W├│d Polskich determinuje wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla planowanego przedsi─Öwzi─Öcia oraz ┬ározpocz─Öcie prac budowlanych. Warto zwr├│ci─ç uwag─Ö, ┼╝e wcze┼Ťniej uzyskane przez inwestora zgody na rozpocz─Öcie inwestycji nie gwarantuj─ů otrzymania pozwole┼ä na kontynuacje tych przedsi─Öwzi─Ö─ç. Mo┼╝e to doprowadzi─ç do wyd┼éu┼╝enia czasu realizacji inwestycji, a nawet ich wstrzymania ÔÇô m├│wi Andrzej Krzyszczak, Multiconsult Polska.

Okre┼Ťlone ograny W├│d Polskich s─ů tak┼╝e kompetentne w sprawach zg├│d wodnoprawnych. Nowe przepisy przewiduj─ů cztery tryby ich wydania:

  • wydanie pozwolenia wodnoprawnego,
  • przyj─Öcie zg┼éoszenia wodnoprawnego,
  • wydanie oceny wodnoprawnej,
  • wydanie decyzji zwalniaj─ůcej z niekt├│rych zakaz├│w wynikaj─ůcych z ustawy.

W Prawie wodnym mo┼╝na znale┼║─ç szczeg├│┼éowy katalog dzia┼éa┼ä wymagaj─ůcych pozwolenia wodnoprawnego i czynno┼Ťci wymagaj─ůcych zg┼éoszenia wodnoprawnego ÔÇô dodaje Andrzej Krzyszczak, Multiconsult Polska.

Warto r├│wnie┼╝ zwr├│ci─ç uwag─Ö na wprowadzenie ┬á– bez okresu przej┼Ťciowego ÔÇô nowego organu uzgadniaj─ůcego (Wody Polskie) do proces├│w oceny oddzia┼éywania na ┼Ťrodowisko inwestycji. Oznacza to, ┼╝e r├│wnie┼╝ w przypadku trwaj─ůcych ju┼╝ procedur administracyjnych zwi─ůzanych z opiniowaniem i uzgadnianiem dokumentacji ┼Ťrodowiskowej, a nawet np. zaskar┼╝aniem ju┼╝ wydanych decyzji o uwarunkowaniach ┼Ťrodowiskowych nowy organ powinien zosta─ç r├│wnie┼╝ uwzgl─Ödniony. Mo┼╝e to powodowa─ç szereg problem├│w natury proceduralnej i utrudni─ç realizacj─Ö projekt├│w inwestycyjnych ÔÇô wskazuje Andrzej Krzyszczak, Multiconsult Polska.

Wa┼╝ne novum ÔÇô ocena wodnoprawna

Inwestorzy, kt├│rzy planuj─ů okre┼Ťlone w ustawie przedsi─Öwzi─Öcia zobowi─ůzani s─ů do uzyskania tzw. oceny wodnoprawnej. Wydawana jest ona w drodze decyzji na podstawie analizy wp┼éywu inwestycji lub dzia┼éa┼ä z ni─ů zwi─ůzanych na osi─ůgni─Öcie cel├│w ┼Ťrodowiskowych okre┼Ťlonych w ustawie.

Konieczno┼Ť─ç uzyskania oceny wodnoprawnej nie stanowi w ┼╝adnym wypadku obowi─ůzku alternatywnego wzgl─Ödem pozwolenia wodnoprawnego. Mog─ů zachodzi─ç sytuacje, w kt├│rych konkretne przedsi─Öwzi─Öcie b─Ödzie wymaga┼éo uzyskania obu dokument├│w ÔÇô m├│wi radca prawny Krzysztof Kufel z Kancelarii Gotkowicz Kosmus Kuczy┼äski i Partnerzy Adwokaci. Prawo wodne wy┼é─ůcza obowi─ůzek uzyskania oceny wodnoprawnej w przypadku przedsi─Öwzi─Ö─ç mog─ůcych znacz─ůco oddzia┼éywa─ç na ┼Ťrodowisko w rozumieniu przepis├│w ustawy o udost─Öpnieniu informacji o ┼Ťrodowisku i jego ochronie, udziale spo┼éecze┼ästwa w ochronie ┼Ťrodowiska oraz o ocenach oddzia┼éywania na ┼Ťrodowisko. Ocen─Ö wodnoprawn─ů w tym przypadku zast─Öpuje si─Ö decyzj─ů o ┼Ťrodowiskowych uwarunkowaniach oraz decyzj─ů, przed wydaniem kt├│rej jest przeprowadzona ponowna ocena oddzia┼éywania na ┼Ťrodowisko ÔÇô dodaje.

Ocena wodnoprawna jest kolejn─ů decyzj─ů administracyjn─ů, kt├│rej uzyskanie warunkuje realizacj─Ö inwestycji, kt├│re mog─ů wp┼éyn─ů─ç na cele ┼Ťrodowiskowe wskazane w Prawie wodnym.

Wyga┼Ťni─Öcie decyzji

Z dniem 1 stycznia 2018 roku wygas┼éa cz─Ö┼Ť─ç decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz o warunkach zabudowy dotycz─ůcych nieruchomo┼Ťci zagro┼╝onych powodzi─ů wydanych na podstawie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Co istotne, wyga┼Ťni─Öcie nie dotyczy decyzji dotycz─ůcych rozbudowy, przebudowy, odbudowy istniej─ůcych obiekt├│w liniowych, jak r├│wnie┼╝ decyzji, na podstawie kt├│rych przed dniem wej┼Ťcia w ┼╝ycie ustawy wydano decyzje o pozwoleniu na budow─Ö albo dokonano zg┼éosze┼ä, do kt├│rych w┼éa┼Ťciwy organ nie wni├│s┼é sprzeciwu. Wyga┼Ťni─Öcie nie obejmuje r├│wnie┼╝ decyzji dotycz─ůcych zagospodarowania terenu niezwi─ůzanego z wykonywaniem rob├│t budowlanych lub polegaj─ůcego wy┼é─ůcznie na budowie drogi rowerowej, urz─ůdze┼ä melioracji wodnych lub budowli przeciwpowodziowych.

Inwestorzy s─ů zobligowani do ubiegania si─Ö o wydanie nowych decyzji, ale nie ma pewno┼Ťci, ┼╝e ich wnioski zostan─ů ponownie pozytywnie rozpatrzone.

źródło: Katarzyna Maszczyńska, Triple PR