(Nie takie) m臋skie sprawy

Jeszcze kilkana艣cie lat temu ma艂o kto s艂ysza艂 o dziewcz臋tach w szko艂ach budowlanych. Zawody takie jak murarz, zbrojarz czy technik rob贸t wyko艅czeniowych zdawa艂y si臋 by膰 zarezerwowane wy艂膮cznie dla m臋偶czyzn.

Dzi艣 przedstawicielki p艂ci pi臋knej coraz ch臋tniej wybieraj膮 w艂a艣nie techniczne profesje. Pytane o to, czym chc膮 zaj膮膰 si臋 w przysz艂o艣ci, zgodnie twierdz膮, 偶e nie zamierzaj膮 rezygnowa膰 z bran偶y budowlanej. To pewny zaw贸d i nierzadko relatywnie dobre zarobki. Dzisiejsze dziewcz臋ta nie boj膮 si臋 wyzwa艅.

Najpopularniejszy jest technik budownictwa

Jak wskazuj膮 dane MEN, w roku szkolnym 2016/2017 48,9 tys. uczni贸w kszta艂ci si臋 w kierunkach zwi膮zanych z budownictwem. Najwi臋ksz膮 popularno艣ci膮 cieszy si臋 zaw贸d technika budownictwa, kt贸ry wybra艂o a偶 21,8 tys. m艂odych. Ch臋tnie wybierane s膮 te偶 profile: monter zabudowy i rob贸t wyko艅czeniowych, technik geodeta, murarz-tynkarz oraz monter sieci, instalacji i urz膮dze艅 sanitarnych.

Konkursy drog膮 do lepszej przysz艂o艣ci

Coraz cz臋艣ciej obserwujemy, 偶e dziewcz臋ta bior膮 udzia艂 w konkursach budowlanych, co nas niezmiernie cieszy. Prezentuj膮 naprawd臋 wysoki poziom i s膮 zdeterminowane, 偶eby wiele osi膮gn膮膰. Wiedz膮, 偶e maj膮 wp艂yw na wyznaczanie standard贸w jako艣ci w bran偶y budowlanej 鈥 opowiada Jaros艂aw Domowicz, mened偶er Akademii Technicznej PPG Deco. Uczestnictwo w olimpiadach to nie tylko kolejna mo偶liwo艣膰 weryfikacji umiej臋tno艣ci i nabycia do艣wiadczenia w rozwi膮zywaniu r贸偶nych problem贸w, lecz tak偶e spos贸b na podniesienie swojej atrakcyjno艣ci w oczach przysz艂ego pracodawcy.

technik budownictwa

Sytuacja zmienia si臋 dynamicznie

Sami nauczyciele dostrzegaj膮 zmian臋 w podej艣ciu do wyboru profesji. 鈥 Na dzie艅 dzisiejszy w kierunku technik budownictwa kszta艂ci si臋 w艣r贸d wszystkich uczni贸w spora liczba dziewcz膮t: 14,7% w klasie pierwszej, 23% w klasie drugiej, 32% w trzeciej i 29% w czwartej. Bywa艂y nawet lata, w kt贸rych p艂e膰 pi臋kna przewa偶a艂a 鈥 opowiada Jolanta Patyk-Wandzel z Zespo艂u Szk贸艂 Nr 1 im. Powsta艅c贸w 艢l膮skich w K臋dzierzynie Ko藕lu, obj臋tego programem Kreatywna Szko艂a Dekoral. Jak dodaje, dziewcz臋ta bior膮 tak偶e udzia艂 w Olimpiadzie Wiedzy i Umiej臋tno艣ci Budowlanych. W ubieg艂orocznej edycji nasza uczennica zosta艂a finalistk膮.

Ambitne plany na przysz艂o艣膰

Zesp贸艂 Szk贸艂 Kszta艂cenia Ustawicznego w Rzeszowie, jako pierwsza plac贸wka na Podkarpaciu, w roku 2017/2018 ma zamiar otworzy膰 nowy kierunek: technik rob贸t wyko艅czeniowych w budownictwie. Nowy profil ma du偶e szanse spotka膰 si臋 z aprobat膮 p艂ci pi臋knej. Do tej pory uczennice najcz臋艣ciej deklarowa艂y ch臋膰 uko艅czenia studi贸w i pracy w zawodzie kierownika budowy, inspektora BHP lub dekoratora wn臋trz.

W ostatnim naborze do naszej szko艂y zauwa偶yli艣my, 偶e kierunek technik budownictwa cieszy艂 si臋 bardzo du偶ym zainteresowaniem w艣r贸d dziewcz膮t. W obecnej pierwszej klasie stanowi膮 one 30% uczni贸w 鈥 m贸wi El偶bieta Szafran, koordynator programu Kreatywna Szko艂a Dekoral z ZSKU w Rzeszowie. 鈥 Na tym kierunku mo偶na wybra膰 specjalizacj臋: murarz-tynkarz lub zbrojarz-betoniarz. By艂o to dla mnie do艣膰 du偶ym zaskoczeniem, 偶e dwie uczennice wybra艂y zbrojarstwo. Po prawie roku nauki przyznaj膮, 偶e s膮 bardzo zadowolone ze swojej decyzji. W starszych klasach mieli艣my jednak mniejszy odsetek dziewcz膮t.

Obecnie w Polsce kobiety stanowi膮 tylko 7% zatrudnionych w zawodach budowlanych, podczas gdy w Wielkiej Brytanii to ju偶 20%, a w Norwegii a偶 35% ca艂ej bran偶y. Nauczyciele szk贸艂 ponadgimnazjalnych i organizatorzy konkurs贸w budowlanych maj膮 nadziej臋, 偶e ju偶 za par臋 lat dziewcz臋ta b臋d膮 stanowi艂y znaczny odsetek uczni贸w kierunk贸w budowlanych.

fot. HAMZA BUTT, GraphicMama-team 藕r贸d艂o: flickr.com, pixabay.com