(Nie takie) m─Öskie sprawy

Jeszcze kilkana┼Ťcie lat temu ma┼éo kto s┼éysza┼é o dziewcz─Ötach w szko┼éach budowlanych. Zawody takie jak murarz, zbrojarz czy technik rob├│t wyko┼äczeniowych zdawa┼éy si─Ö by─ç zarezerwowane wy┼é─ůcznie dla m─Ö┼╝czyzn.

Dzi┼Ť przedstawicielki p┼éci pi─Öknej coraz ch─Ötniej wybieraj─ů w┼éa┼Ťnie techniczne profesje. Pytane o to, czym chc─ů zaj─ů─ç si─Ö w przysz┼éo┼Ťci, zgodnie twierdz─ů, ┼╝e nie zamierzaj─ů rezygnowa─ç z bran┼╝y budowlanej. To pewny zaw├│d i nierzadko relatywnie dobre zarobki. Dzisiejsze dziewcz─Öta nie boj─ů si─Ö wyzwa┼ä.

Najpopularniejszy jest technik budownictwa

Jak wskazuj─ů dane MEN, w roku szkolnym 2016/2017 48,9 tys. uczni├│w kszta┼éci si─Ö w kierunkach zwi─ůzanych z budownictwem. Najwi─Öksz─ů popularno┼Ťci─ů cieszy si─Ö zaw├│d technika budownictwa, kt├│ry wybra┼éo a┼╝ 21,8 tys. m┼éodych. Ch─Ötnie wybierane s─ů te┼╝ profile: monter zabudowy i rob├│t wyko┼äczeniowych, technik geodeta, murarz-tynkarz oraz monter sieci, instalacji i urz─ůdze┼ä sanitarnych.

Konkursy drog─ů do lepszej przysz┼éo┼Ťci

ÔÇô Coraz cz─Ö┼Ťciej obserwujemy, ┼╝e dziewcz─Öta bior─ů udzia┼é w konkursach budowlanych, co nas niezmiernie cieszy. Prezentuj─ů naprawd─Ö wysoki poziom i s─ů zdeterminowane, ┼╝eby wiele osi─ůgn─ů─ç. Wiedz─ů, ┼╝e maj─ů wp┼éyw na wyznaczanie standard├│w jako┼Ťci w bran┼╝y budowlanej ÔÇô opowiada Jaros┼éaw Domowicz, mened┼╝er Akademii Technicznej PPG Deco. Uczestnictwo w olimpiadach to nie tylko kolejna mo┼╝liwo┼Ť─ç weryfikacji umiej─Ötno┼Ťci i nabycia do┼Ťwiadczenia w rozwi─ůzywaniu r├│┼╝nych problem├│w, lecz tak┼╝e spos├│b na podniesienie swojej atrakcyjno┼Ťci w oczach przysz┼éego pracodawcy.

technik budownictwa

Sytuacja zmienia si─Ö dynamicznie

Sami nauczyciele dostrzegaj─ů zmian─Ö w podej┼Ťciu do wyboru profesji. ÔÇô Na dzie┼ä dzisiejszy w kierunku technik budownictwa kszta┼éci si─Ö w┼Ťr├│d wszystkich uczni├│w spora liczba dziewcz─ůt: 14,7% w klasie pierwszej, 23% w klasie drugiej, 32% w trzeciej i 29% w czwartej. Bywa┼éy nawet lata, w kt├│rych p┼ée─ç pi─Ökna przewa┼╝a┼éa ÔÇô opowiada Jolanta Patyk-Wandzel z Zespo┼éu Szk├│┼é Nr 1 im. Powsta┼äc├│w ┼Ül─ůskich w K─Ödzierzynie Ko┼║lu, obj─Ötego programem Kreatywna Szko┼éa Dekoral. Jak dodaje, dziewcz─Öta bior─ů tak┼╝e udzia┼é w Olimpiadzie Wiedzy i Umiej─Ötno┼Ťci Budowlanych. W ubieg┼éorocznej edycji nasza uczennica zosta┼éa finalistk─ů.

Ambitne plany na przysz┼éo┼Ť─ç

Zesp├│┼é Szk├│┼é Kszta┼écenia Ustawicznego w Rzeszowie, jako pierwsza plac├│wka na Podkarpaciu, w roku 2017/2018 ma zamiar otworzy─ç nowy kierunek: technik rob├│t wyko┼äczeniowych w budownictwie. Nowy profil ma du┼╝e szanse spotka─ç si─Ö z aprobat─ů p┼éci pi─Öknej. Do tej pory uczennice najcz─Ö┼Ťciej deklarowa┼éy ch─Ö─ç uko┼äczenia studi├│w i pracy w zawodzie kierownika budowy, inspektora BHP lub dekoratora wn─Ötrz.

ÔÇô W ostatnim naborze do naszej szko┼éy zauwa┼╝yli┼Ťmy, ┼╝e kierunek technik budownictwa cieszy┼é si─Ö bardzo du┼╝ym zainteresowaniem w┼Ťr├│d dziewcz─ůt. W obecnej pierwszej klasie stanowi─ů one 30% uczni├│w ÔÇô m├│wi El┼╝bieta Szafran, koordynator programu Kreatywna Szko┼éa Dekoral z ZSKU w Rzeszowie. ÔÇô Na tym kierunku mo┼╝na wybra─ç specjalizacj─Ö: murarz-tynkarz lub zbrojarz-betoniarz. By┼éo to dla mnie do┼Ť─ç du┼╝ym zaskoczeniem, ┼╝e dwie uczennice wybra┼éy zbrojarstwo. Po prawie roku nauki przyznaj─ů, ┼╝e s─ů bardzo zadowolone ze swojej decyzji. W starszych klasach mieli┼Ťmy jednak mniejszy odsetek dziewcz─ůt.

Obecnie w Polsce kobiety stanowi─ů tylko 7% zatrudnionych w zawodach budowlanych, podczas gdy w Wielkiej Brytanii to ju┼╝ 20%, a w Norwegii a┼╝ 35% ca┼éej bran┼╝y. Nauczyciele szk├│┼é ponadgimnazjalnych i organizatorzy konkurs├│w budowlanych maj─ů nadziej─Ö, ┼╝e ju┼╝ za par─Ö lat dziewcz─Öta b─Öd─ů stanowi┼éy znaczny odsetek uczni├│w kierunk├│w budowlanych.

fot. HAMZA BUTT, GraphicMama-team źródło: flickr.com, pixabay.com