3 nowe zawody wprowadza Ministerstwo Edukacji

technikum budowlane8 sierpnia 2014 na mocy rozporz─ůdzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniaj─ůcego rozporz─ůdzenie w┬ásprawie klasyfikacji zawod├│w szkolnictwa zawodowego, Dz. U. z 2014 r. poz. 1140,┬á wprowadzono 3 nowe zawody do klasyfikacji zawod├│w szkolnictwa zawodowego.

Ju┼╝ w roku szkolnym 2015/2016 b─Ödzie mo┼╝na podj─ů─ç nauk─Ö w technikum i po uko┼äczeniu uzyska─ç tytu┼é:

technika chłodnictwa i klimatyzacji (symbol cyfrowy zawodu 311929),

technika urz─ůdze┼ä d┼║wigowych (symbol cyfrowy zawodu 311940),

mechanika motocyklowego (symbol cyfrowy zawodu 723107).

Poni┼╝ej podajemy podstawy programowe dla ka┼╝dego z tych 3 kierunk├│w.

Celem kszta┼écenia zawodowego jest przygotowanie ucz─ůcych si─Ö do ┼╝ycia w warunkach wsp├│┼éczesnego ┼Ťwiata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniaj─ůcym si─Ö rynku pracy.
Zadania szko┼éy i innych podmiot├│w prowadz─ůcych kszta┼écenie zawodowe oraz spos├│b ich realizacji s─ů uwarunkowane zmianami zachodz─ůcymi w otoczeniu gospodarczo-spo┼éecznym, na kt├│re wp┼éywaj─ů w szczeg├│lno┼Ťci: idea gospodarki opartej na wiedzy, globalizacja proces├│w gospodarczych i spo┼éecznych, rosn─ůcy udzia┼é handlu mi─Ödzynarodowego, mobilno┼Ť─ç geograficzna i zawodowa, nowe techniki i technologie, a tak┼╝e wzrost oczekiwa┼ä pracodawc├│w w zakresie poziomu wiedzy i umiej─Ötno┼Ťci pracownik├│w.
W procesie kszta┼écenia zawodowego wa┼╝ne jest integrowanie i korelowanie kszta┼écenia og├│lnego i zawodowego, w tym doskonalenie kompetencji kluczowych nabytych w procesie kszta┼écenia og├│lnego, z uwzgl─Ödnieniem ni┼╝szych etap├│w edukacyjnych. Odpowiedni poziom wiedzy og├│lnej powi─ůzanej z wiedz─ů zawodow─ů przyczyni si─Ö do podniesienia poziomu umiej─Ötno┼Ťci zawodowych absolwent├│w szk├│┼é kszta┼éc─ůcych w zawodach, a tym samym zapewni im mo┼╝liwo┼Ť─ç sprostania wyzwaniom zmieniaj─ůcego si─Ö rynku pracy. W procesie kszta┼écenia zawodowego s─ů podejmowane dzia┼éania wspomagaj─ůce rozw├│j ka┼╝dego ucz─ůcego si─Ö, stosownie do jego potrzeb i mo┼╝liwo┼Ťci, ze szczeg├│lnym uwzgl─Ödnieniem indywidualnych ┼Ťcie┼╝ek edukacji i kariery, mo┼╝liwo┼Ťci podnoszenia
poziomu wykszta┼écenia i kwalifikacji zawodowych oraz zapobiegania przedwczesnemu ko┼äczeniu nauki. Elastycznemu reagowaniu systemu kszta┼écenia zawodowego na potrzeby rynku pracy, jego otwarto┼Ťci na uczenie si─Ö przez ca┼ée ┼╝ycie oraz mobilno┼Ťci edukacyjnej i zawodowej absolwent├│w ma s┼éu┼╝y─ç wyodr─Öbnienie kwalifikacji w ramach poszczeg├│lnych zawod├│w wpisanych do klasyfikacji zawod├│w szkolnictwa zawodowego.
Celem kszta┼écenia zawodowego jest przygotowanie ucz─ůcych si─Ö do ┼╝ycia w warunkach wsp├│┼éczesnego ┼Ťwiata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniaj─ůcym si─Ö rynku pracy.
Zadania szko┼éy i innych podmiot├│w prowadz─ůcych kszta┼écenie zawodowe oraz spos├│b ich realizacji s─ů uwarunkowane zmianami zachodz─ůcymi w otoczeniu gospodarczo-spo┼éecznym, na kt├│re wp┼éywaj─ů w szczeg├│lno┼Ťci: idea gospodarki opartej na wiedzy, globalizacja proces├│w gospodarczych i spo┼éecznych, rosn─ůcy udzia┼é handlu mi─Ödzynarodowego, mobilno┼Ť─ç geograficzna i zawodowa, nowe techniki i technologie, a tak┼╝e wzrost oczekiwa┼ä pracodawc├│w w zakresie poziomu wiedzy i umiej─Ötno┼Ťci pracownik├│w.
W procesie kształcenia zawodowego ważne jest integrowanie i korelowanie kształcenia ogólnego i zawodowego, w tym doskonalenie kompetencji kluczowych nabytych w procesie kształcenia ogólne
go, z uwzgl─Ödnieniem ni┼╝szych etap├│w edukacyjnych. Odpowiedni poziom wiedzy og├│lnej powi─ůzanej z wiedz─ů zawodow─ů przyczyni si─Ö do podniesienia poziomu umiej─Ötno┼Ťci zawodowych absolwent├│w szk├│┼é kszta┼éc─ůcych w zawodach, a tym samym zapewni im mo┼╝liwo┼Ť─ç sprostania wyzwaniom zmieniaj─ůcego si─Ö rynku pracy.
W procesie kszta┼écenia zawodowego s─ů podejmowane dzia┼éania wspomagaj─ůce rozw├│j ka┼╝dego ucz─ůcego si─Ö, stosownie do jego potrzeb i mo┼╝liwo┼Ťci, ze szczeg├│lnym uwzgl─Ödnieniem indywidualnych ┼Ťcie┼╝ek edukacji i kariery, mo┼╝liwo┼Ťci podnoszenia poziomu wykszta┼écenia i kwalifikacji zawodowych oraz zapobiegania przedwczesnemu ko┼äczeniu nauki.
Elastycznemu reagowaniu systemu kszta┼écenia zawodowego na potrzeby rynku pracy, jego otwarto┼Ťci na uczenie si─Ö przez ca┼ée ┼╝ycie oraz mobilno┼Ťci edukacyjnej i zawodowej absolwent├│w ma s┼éu┼╝y─ç wyodr─Öbnienie kwalifikacji w ramach poszczeg├│lnych zawod├│w wpisanych do klasyfikacji zawod├│w szkolnictwa zawodowego.
1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
2. EFEKTY KSZTAŁCENIA
3. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
4. Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego