Nowoczesne trendy w projektowaniu i budowie hal handlowych

Ostatnie 20 lat w Polsce to czas widocznych przemian architektonicznych, przestrzennych i funkcjonalnych w sferze obiekt贸w handlowych.

Jeszcze dwie dekady temu handel w naszym kraju zdominowany by艂 przez prywatne sklepy ma艂opowierzchniowe oraz okoliczne bazarki. Dzi艣 nie ma miasta, kt贸re nie posiada艂oby w艂asnej hali targowej czy centrum handlowego.

Z raportu firmy Colliers International wynika, 偶e Polska jest najwi臋kszym rynkiem handlowym w Europie 艢rodkowo-Wschodniej (11,3 mln mkw.), przed Rumuni膮 (3,65 mln mkw.) i Czechami (3,45 mln mkw.). Ponadto polskie centra handlowe s膮 w europejskiej czo艂贸wce pod wzgl臋dem funkcjonalno艣ci, aran偶acji przestrzeni i architektury. Wida膰 to tak偶e na przyk艂adzie wsp贸艂czesnych hal handlowych, kt贸re w niczym nie przypominaj膮 ju偶 dawnych barak贸w z blachy, lecz sw膮 estetyk膮 nierzadko dor贸wnuj膮 nowoczesnym galeriom handlowym. Jednak w odr贸偶nieniu od galerii handlowych, kt贸re zaw艂aszczy艂y dla siebie serca wielkich miast, jednopoziomowe hale handlowe powstaj膮 najcz臋艣ciej w mniejszych aglomeracjach, przy g艂贸wnych szlakach komunikacyjnych, a ich powierzchnia wynosi od kilku do kilkudziesi臋ciu tysi臋cy metr贸w kwadratowych.

Dla kogo jaka hala

Wsp贸艂czesne hale handlowe to najcz臋艣ciej lekkie, stalowe lub stalowo-偶elbetowe konstrukcje o wysokim standardzie wyposa偶enia i wyko艅czenia. Mog膮 pe艂ni膰 rol臋 hurtowni, kompleks贸w handlowo-us艂ugowych lub nawet wielkopowierzchniowych sklep贸w z du偶膮 liczb膮 odr臋bnych stoisk, na kt贸rych sprzedawcy oferuj膮 najprzer贸偶niejsze produkty 鈥 od artyku艂贸w spo偶ywczych, po odzie偶 i AGD/RTV.

Bry艂a, detale architektoniczne oraz wyko艅czenie 艣ci艣le zale偶膮 od przeznaczenia hal. Przyk艂adowo:

  • Modu艂owa organizacja przestrzeni jest typowa dla hal targowych o charakterze multibrandowym. Tu wyra藕nie wydzielone s膮 poszczeg贸lne obszary: boksy handlowe dla r贸偶nych sprzedawc贸w, punkty us艂ugowe, cz臋艣膰 biurowo-administracyjna dla zarz膮dc贸w hali oraz pomieszczenia socjalne i sanitarne dla pracownik贸w. Ka偶dy z najemc贸w mo偶e zaadaptowa膰 swoje stoisko na w艂asne potrzeby: dobra膰 kolorystyk臋, o艣wietlenie, ustawienie mebli i POS-贸w.
  • Z kolei du偶e, otwarte przestrzenie z niewielk膮 liczb膮 podp贸r najlepiej sprawdzaj膮 si臋 w roli hurtowni, sklep贸w meblowych lub salon贸w samochodowych.

Bardzo istotn膮 kwesti膮, kt贸r膮 nale偶y wzi膮膰 pod uwag臋 przy planowaniu budowy hali handlowej, jest jej usytuowanie. Sporym atutem b臋dzie du偶y parking (zw艂aszcza zadaszony lub podziemny), a tak偶e dogodny dojazd oraz obecno艣膰 innych sklep贸w, dzi臋ki czemu klienci w jednym miejscu b臋d膮 mogli za艂atwi膰 wiele spraw. Dla niezmotoryzowanych g艂贸wnym kryterium wyboru jest swobodny dost臋p do komunikacji miejskiej i blisko艣膰 przystanku autobusowego lub tramwajowego. Du偶膮 zalet膮 hali handlowej jest s膮siedztwo strefy kulinarnej oraz rozrywkowej.

Wed艂ug raportu Savills, w dzisiejszych do艣wiadczeniach zakupowych nadrz臋dn膮 rol臋 odgrywaj膮 emocje, dlatego 艣wiadomi tego inwestorzy musz膮 skoncentrowa膰 si臋 na 鈥瀗owych鈥 potrzebach konsument贸w. W centrach przysz艂o艣ci strefa food court powi臋kszy swoj膮 ofert臋 kosztem oferty handlowej. Ju偶 dzi艣 w Hong-Kongu wynosi ona 20-30%, a w Niemczech w ci膮gu ostatnich lat uros艂a z 5% do ok. 10-12%.

Potwierdzaj膮 to eksperci Cushman & Wakefield. Ich zdaniem, obserwowanym na ca艂ym rynku trendem jest obecnie przebudowa i modernizacja powierzchni handlowej w centrach handlowych oraz rozszerzanie oferty gastronomicznej.

Nowoczesne materia艂y

Pami臋tajmy jednak, 偶e hala handlowa ma przyci膮ga膰 klient贸w nie tylko ofert膮, ale te偶 atrakcyjnym designem. Dlatego projektuj膮c j膮, warto popu艣ci膰 wodze fantazji. Jedna z bardziej znanych firm cobouw.pl do budowy hal handlowych najcz臋艣ciej wykorzystuje stal, z uwagi na jej optymalne w艂a艣ciwo艣ci mechaniczne, konkurencyjn膮 cen臋 oraz trwa艂o艣膰. Ponadto stalowe elementy konstrukcyjne mo偶na z powodzeniem 艂膮czy膰 ze szk艂em, sidingiem czy betonem, stosuj膮c nowoczesne detale architektoniczne, jak np. przeszklony dach, r贸偶ne rodzaje elewacji, prefabrykowane p艂yty stropowe, oryginalne okna, bramy, drzwi i inne rodzaje wyko艅czenia. To sprawia, 偶e mimo swej funkcji u偶ytkowej, hala handlowa prezentuje wysokie walory estetyczne. Dbaj膮cy o 艣rodowisko inwestor mo偶e dodatkowo wyposa偶y膰 swoj膮 hal臋 w szereg ekologicznych rozwi膮za艅, takich jak panele s艂oneczne czy zielony dach.

Profesjonalny projekt

Od koncepcji do budowy hali handlowej przedsi臋biorc臋 czeka d艂uga droga, a jednym z wa偶niejszych etap贸w jest projektowanie. Na szcz臋艣cie najlepsze firmy na rynku oferuj膮 dzi艣 us艂ug臋 w systemie 鈥瀦aprojektuj i wybuduj鈥, dzi臋ki czemu s膮 one zar贸wno autorami koncepcji ca艂ego obiektu oraz wizualizacji 3D, jak i generalnym wykonawc膮 prac budowlano-monta偶owych. Przekuwaj膮 w ten spos贸b wizj臋 inwestora w realny, pe艂nowarto艣ciowy budynek.

Wa偶ne, by obie strony m贸wi艂y jednym g艂osem i dobrze rozumia艂y projekt, dlatego kluczowym etapem wsp贸艂pracy staje si臋 wizualizacja. Wsp贸艂czesne, profesjonalne programy do projektowania nie tylko pozwalaj膮 precyzyjnie zaplanowa膰 przysz艂y budynek, ale te偶 tworz膮 fotorealistyczn膮 wizualizacj臋 wraz z mo偶liwo艣ci膮 spaceru w czasie rzeczywistym po zaprojektowanym obiekcie i jego otoczeniu. Taki cyfrowy model hali handlowej dok艂adnie odwzorowuje budynek, jego otoczenie i wn臋trze, a przy okazji u艂atwia wprowadzanie zmian w nieruchomo艣ci po uko艅czeniu budowy.

Jak wida膰, ju偶 na etapie projektu trzeba uwzgl臋dni膰 wiele istotnych czynnik贸w, kt贸re mog膮 mie膰 wp艂yw na funkcjonalno艣膰 hali handlowej i p贸藕niejsz膮 jej eksploatacj臋. Inwestor nie musi ich zna膰, bo jest to zadanie firmy wykonawczej. Podobnie jak znajomo艣膰 i rekomendacja najnowocze艣niejszych trend贸w, narz臋dzi oraz rozwi膮za艅 obowi膮zuj膮cych w budownictwie hal handlowych.