Ulubione kolory to wypadkowa wielu sił

Istniej─ů pewne kody kulturowe zwi─ůzane z kolorami,┬á prawa socjologiczne, prawa masy, ale ka┼╝dy z nas mo┼╝e mie─ç indywidualne preferencje, a nawet traumy zwi─ůzane z okre┼Ťlonym kolorem. W mojej metodzie takie niuanse wychodz─ů podczas badania i dzi─Öki temu mo┼╝emy do projektowania kolor├│w podej┼Ť─ç naprawd─Ö indywidualnie – m├│wi w wywiadzie dla organizator├│w konkursu pt. ÔÇ×Kolory kt├│re budz─ů wn─Ötrza” architektka Aleksandra Chuchro, autorka unikalnej metodologii D3 ÔÇô psychologicznego procesu odkrywania potrzeb u┼╝ytkownik├│w przestrzeni.

Jaka była Pani droga do architektury ?

Tak w┼éa┼Ťciwie to ten zaw├│d mam po rodzicach. Ojciec by┼é plastykiem, a mama in┼╝ynierem chemii. W zwi─ůzku z czym ja jestem taka pomi─Ödzy – artysta, ale jednak techniczny ÔÇô idealny materia┼é na architekta. Zawsze mnie gdzie┼Ť przy tym ci─ůgn─Ö┼éo do pe┼énego projektowania, bo zacz─Ö┼éam od architektury wn─Ötrz i do dzisiaj, mimo, ┼╝e sko┼äczy┼éam w ko┼äcu te┼╝ architektur─Ö na Politechnice, nie wyobra┼╝am sobie stworzenia bry┼éy bez wn─Ötrza. Wielu architekt├│w ma taki syndrom, jak chocia┼╝by m├│j ulubiony Alvaro Aalto ÔÇô on te┼╝ my┼Ťla┼é o wszystkim, o ka┼╝dej klamce, lampie, ka┼╝dym detalu, ┼╝eby budynek by┼é zaprojektowany kompleksowo. Na Politechnice nie zawsze to rozumieli – nie chcia┼éo im si─Ö wchodzi─ç do wn─Ötrza, tam liczy┼éa si─Ö przede wszystkim bry┼éa i urbanistyka. Moja przygoda zawodowa zawsze jednak polega┼éa na spersonalizowanym projektowaniu ÔÇô robi┼éam domy jednorodzinne b─ůd┼║ jak─ů┼Ť niewielk─ů u┼╝yteczno┼Ť─ç publiczn─ů – hotele, niedu┼╝e biura – pracuj─Ö tam, gdzie bry┼éa i wn─Ötrze stanowi─ů nierozerwaln─ů ca┼éo┼Ť─ç.

Po studiach pracowa┼éa Pani w innych biurach czy od razu rozpocz─Ö┼éa samodzieln─ů dzia┼éalno┼Ť─ç ?

Pracowa┼éam ju┼╝ od pocz─ůtku studi├│w ÔÇô zacz─Ö┼éam od architektury wn─Ötrz – i od razu moi ├│wcze┼Ťni szefowie rzucili mnie na g┼é─Öbok─ů wod─Ö, do bezpo┼Ťredniej pracy z klientami. Szybko okaza┼éo si─Ö przy tym, ┼╝e klienci chc─ů ze mn─ů wsp├│┼épracowa─ç nawet bardziej, ni┼╝ z moim ├│wczesnym pracodawc─ů. To by┼éy lata 90 i wielkie zach┼éy┼Ťni─Öcie projektami oraz inwestycjami w Polsce. No i tak si─Ö z┼éo┼╝y┼éo, ┼╝e zacz─Ö┼éam pracowa─ç na w┼éasn─ů r─Ök─Ö, nie maj─ůc odpowiedniej wiedzy technicznej. Dlatego posz┼éam na Wydzia┼é Architektury PW, ale w czasie studi├│w nigdy nie przesta┼éam samodzielnie pracowa─ç. W┼éasn─ů dzia┼éalno┼Ť─ç te┼╝ kontynuowa┼éam przeprowadzaj─ůc si─Ö z Warszawy do Krakowa. Z czasem firma si─Ö rozros┼éa i zacz─Ö┼éam my┼Ťle─ç o tym, ┼╝e jednak do wsp├│┼épracy z klientami potrzeba czego┼Ť wi─Öcej ni┼╝ inspiracje z pinteresta. ┼╗e ┼╝eby zaprojektowa─ç komu┼Ť dom marze┼ä to trzeba te marzenia naprawd─Ö pozna─ç, porozmawia─ç troch─Ö g┼é─Öbiej.

Czy znalaz┼éa Pani na to jak─ů┼Ť metod─Ö ?

┼Üwiat nas kszta┼étuje, my jednak p─Ödzimy za materialnymi potrzebami i cz─Östo kr─Öcimy si─Ö wok├│┼é w┼éasnego ogona nie wiedz─ůc czego tak naprawd─Ö chcemy, a cz─Östo po prostu na┼Ťladuj─ůc mody – to, co wydaje si─Ö presti┼╝owe i podnosz─ůce status. Zauwa┼╝y┼éam, ┼╝e moje projektowanie zacz─Ö┼éo by─ç troch─Ö trudne, bo taki zanurzony w codziennej gonitwie klient nie do ko┼äca wie, jakie s─ů jego marzenia, a oczekuje efektu zgodnego z cz─Östo nieu┼Ťwiadomionymi potrzebami. Poszukiwanie relacji ludzi z przestrzeni─ů, potrzeba odkrywania w jakim otoczeniu dobrze si─Ö czuj─ů, by┼éo inspiracj─ů do stworzenia procesu badania potrzeb, kt├│ry zacz─Ö┼éam stosowa─ç jakie┼Ť 7 lat temu na klientach, zupe┼énie nie┼Ťwiadoma tego, ┼╝e istnieje co┼Ť takiego jak psychologia architektury. P├│┼║niej zajmowa┼éam si─Ö te┼╝ ┼Ťwietlic─ů architekta, stworzy┼éam taki projekt, kt├│ry uczy o architekturze i przestrzeni, przybli┼╝a przestrze┼ä zar├│wno doros┼éym, jak i dzieciom i robi┼éam r├│┼╝ne imprezy dla szk├│┼é i firm. W ich trakcie u┼Ťwiadomi┼éam sobie, ┼╝e musz─Ö poszerzy─ç wiedz─Ö na temat tego, w jakiej przestrzeni ludzie si─Ö dobrze czuj─ů. I wtedy natkn─Ö┼éam si─Ö na psychologi─Ö architektury. Zacz─Ö┼éam szuka─ç informacji na ten temat, ale natrafi┼éam tylko na zagraniczne opracowania, bo u nas w Polsce jeszcze nikt nic nie wiedzia┼é na ten temat.

Nie trafi┼éa Pani na Pani─ů Joann─Ö B─ůk, kt├│ra by┼éa prekursork─ů psychologii architektury w Polsce ?

Tak spotka┼éam Pani─ů Joann─Ö. Rozmawia┼éam te┼╝ z prof. Ew─ů Kury┼éowicz. Chcia┼éem u niej zrobi─ç doktorat na temat psychologii architektury. Problem polega na tym, ┼╝e nasze uczelnie nie s─ů za bardzo przygotowane do tego, ┼╝eby poprowadzi─ç takie doktoraty, bo to musz─ů by─ç prace interdyscyplinarne. A brakuje psycholog├│w, kt├│rzy si─Ö zajmuj─ů przestrzeni─ů. Nie odpu┼Ťci┼éam jednak tematu i stwierdzi┼éam, ┼╝e i tak b─Öd─Ö si─Ö kszta┼éci─ç w tym kierunku. Postanowi┼éam nawet, ┼╝e napisz─Ö ksi─ů┼╝k─Ö na ten temat i mam nadziej─Ö, ┼╝e przy okazji wyjdzie z tego doktorat. Na uczelniach ÔÇô tak┼╝e z powodu pogodni za punktami za publikacje ÔÇô uprawia si─Ö g┼é├│wnie teori─Ö. Natomiast ja stworzy┼éam proces D3, kt├│ry jest praktycznie skuteczny, faktycznie dzia┼éa. Konsultowa┼éam go z psychologami z Uniwersytetu Jagiello┼äskiego i psychologami praktykami.

S─ů takie s┼éynne skr├│ty my┼Ťlowe dotycz─ůce architektury wsp├│┼éczesnej, ┼╝e jej forma pod─ů┼╝a za emocj─ů, funkcj─ů lub energi─ů. Dzisiaj podej┼Ťcie fenomenologiczne zwi─ůzane jest z przekonaniem, ┼╝e o jako┼Ťci architektury ┼Ťwiadczy to, jak si─Ö w niej czuj─ů jej u┼╝ytkownicy. ┼╗e wska┼║nikiem jej klasy s─ů dobre albo z┼ée odczucia wewn─Ötrzne u┼╝ytkownik├│w. Jak do tego si─Ö ma Pani metoda ?

┼╗yjemy w kulturze, w kt├│rej sfera duchowa zosta┼éa odsuni─Öta na bok. Wszyscy jeste┼Ťmy kszta┼éceni w przekonaniu, ┼╝e mamy wytrzymywa─ç presj─Ö emocjonaln─ů, nie pokazywa─ç po sobie emocji, by─ç twardzi i skuteczni. Tak naprawd─Ö to odmawia nam si─Ö prze┼╝ywania i wyra┼╝ania naszych uczu─ç. Cz─Östo ta sfera jest na tyle zablokowana, ┼╝e w wieku 40 lat nie wiemy, co lubimy i co nam si─Ö podoba. Co wi─Öcej, bywa, ┼╝e ci t┼éumi─ůcy swoje zachowania ludzie chodz─ů po psychologach i lecz─ů si─Ö z depresji. Wi─Öc cz─Östo i w przestrzeni nic nie odczuwaj─ů ÔÇô s─ů zablokowani. Dopiero trzeba ich cz─Östo skutecznie odblokowywa─ç. Dlatego, mi─Ödzy innymi, powsta┼éa moja metoda.

Wewn─Ötrzne poczucie, ┼╝e dobrze si─Ö czujemy w jakim┼Ť miejscu lub w towarzystwie jakie┼Ť osoby cz─Östo dokonuje si─Ö na poziomie nie┼Ťwiadomym. Ale te nie┼Ťwiadome procesy s─ů niedost─Öpne wewn─Ötrznej reprezentacji i w zwi─ůzku z tym bardzo trudno uchwytne. Jak Pani metoda radzi sobie z takimi problemami ?

To jest pytanie na kt├│re odpowied┼║ jest z┼éo┼╝ona. Trzeba w og├│le zacz─ů─ç od tego, ┼╝e psychologia jest bardzo potrzebn─ů nauk─ů w ka┼╝dej dziedzinie ┼╝ycia i uwa┼╝am za du┼╝y b┼é─ůd, ┼╝e nie uczymy si─Ö podstaw psychologii ju┼╝ w szkole podstawowej. Rozumienie ┼Ťwiata by┼éoby du┼╝o prostsze, gdyby┼Ťmy uczyli si─Ö albo pokazywano nam pewne przep┼éywy emocji oraz energii mi─Ödzy lud┼║mi i otoczeniem, poznawali nasze reakcje i to z czego one wynikaj─ů. S─ů takie do┼Ťwiadczenia laboratoryjne na szczurach, ┼╝e naukowcy daj─ů im zapach do pow─ůchania i w tym czasie k┼éuj─ů je szpilk─ů. Po jakim┼Ť czasie szczur ucieka przed tym zapachem, ale jego dzieci i wnuki tak┼╝e przejmuj─ů te zachowania, uciekaj─ů przed nim, cho─ç same nie wiedz─ů dlaczego. Czyli okazuje si─Ö, ┼╝e pod┼Ťwiadomie wybieramy pewne rzeczy, np. pewne kolory w naszym otoczeniu, na kt├│re reagujemy pozytywnie albo negatywnie i to jest dziedzictwo do┼Ťwiadcze┼ä poprzednich pokole┼ä. Je┼╝eli chodzi o architektur─Ö to moja metoda D3 to jest bardzo proste narz─Ödzie, dzi─Öki kt├│remu mo┼╝emy sprawdzi─ç pewne preferencje u┼╝ytkownik├│w przed podj─Öciem decyzji projektowych.

Jestem od 25 lat architektem i do┼Ťwiadczenie z tych lat pracy, a teraz dodatkowo 7 letnie eksperymenty z procesem D3 pokazuj─ů mi, ┼╝e dwie osoby pozornie o takich samych potrzebach po przej┼Ťciu badania okazuj─ů si─Ö np. skrajnie r├│┼╝ne. Jedna pani mened┼╝er przyk┼éadowo jest typem samotnika i nie potrzebuje mie─ç miejsca do goszczenia ludzi, a dla innej pani wykonuj─ůcej ten sam zaw├│d jadalnia i salon to jest serce domu. Wi─Öc gdyby ona tego nie mia┼éa, to by si─Ö tam czu┼éa samotnie i tutaj m├│wimy o funkcjach przestrzeni, kt├│re wynikaj─ů z tych r├│┼╝nic indywidualnych determinuj─ůcych nasze wybory.

Skupmy si─Ö na og├│lnych za┼éo┼╝eniach Pani metody. Rozumiem, ┼╝e nie jest to klasyczna metoda ankietowa, tylko obserwacja uczestnicz─ůca. Czyli Pani patrzy jak ludzie dzia┼éaj─ů i na podstawie ich dzia┼éania wyci─ůga wnioski na temat ich potrzeb.

Metoda D3 sk┼éada si─Ö z 3 etap├│w: DOWIEDZ SI─ś, DO┼ÜWIADCZ, DZIA┼üAJ. Pierwszy etap ÔÇô pierwsze D, to jest etap ÔÇ×dowiedz si─Ö”. Klienci odpowiadaj─ů na bardzo og├│lne pytania poprzez wyb├│r zdj─Ö─ç. Na podstawie zdj─Ö─ç z og├│lnymi pytaniami klienci wybieraj─ů te przestrzenie, kt├│re im si─Ö podobaj─ů. To daje odpowied┼║ czy klient lubi otwarte przestrzenie czy zamkni─Öte, czy odludne pustkowie czy ┼Ťrodek miasta. Na tym poziomie dostajemy odpowied┼║ na pytania o funkcj─Ö i potrzeb─Ö relacji. Jakie s─ů preferencje i prze┼╝ycia, kt├│re wp┼éywaj─ů na oczekiwania przysz┼éego u┼╝ytkownika projektowanej przestrzeni. W momencie, kiedy ju┼╝ to wiadomo, ┼╝e kto┼Ť np. lubi wchodzi─ç w relacje i bardzo tego potrzebuje, jasne jest ┼╝e lepiej b─Ödzie si─Ö czu┼é w mieszkaniu w mie┼Ťcie ni┼╝ w domku, w dzikiej g┼éuszy. Czasami zdarza si─Ö, ┼╝e kto┼Ť lubi by─ç w┼Ťr├│d ludzi ale mie─ç ich na dystans, wtedy doradzam ┼╝eby wybra┼é np. mieszkanie typu penthouse na ostatnim pi─Ötrze kamienicy, by mie─ç wgl─ůd w t─Ötni─ůce ┼╝yciem miasto, ale miasto nie ma wgl─ůdu w jego trudno dost─Öpn─ů przestrze┼ä. Zwykle zaskakuj─ůcy dla klienta jest etap, w kt├│rym koncentrujemy si─Ö na tym, czego tak naprawd─Ö sensorycznie do┼Ťwiadczamy. Odcinamy zmys┼é wzroku, kt├│ry zdominowa┼é pozosta┼ée zmys┼éy, kiedy wynaleziono pismo, i skupiamy si─Ö na pozosta┼éych zmys┼éach, na dotyku, na d┼║wi─Ökach, na pami─Öciowej sensoryce, na do┼Ťwiadczeniu, ┼╝eby wydoby─ç te g┼é─Öboko nieu┼Ťwiadomione pok┼éady przetwarzania informacji przez nasz system poznawczy. Dowiadujemy si─Ö jakie kody pami─Öciowe kieruj─ů naszymi odczuciami co do faktur oraz innych element├│w otoczenia. Drugie D procesu czyli etap ÔÇ×do┼Ťwiadcz” to ju┼╝ jest zatem wej┼Ťcie w zmys┼éy i odczuwanie cielesne. Dowiadujemy si─Ö czy kto┼Ť b─Ödzie wola┼é bardziej chropowat─ů powierzchni─Ö ni┼╝ g┼éadk─ů, ch┼éodne, zimne kamienie czy ciep┼ée drewno i wynika to cz─Ö┼Ťciowo z zakodowanych w nas wzorc├│w, a cz─Ö┼Ťciowo ze ┼Ťrodowiska w kt├│rym si─Ö wychowali┼Ťmy. Cz─Östo klient wprost pytany o to czy woli kolor zielony czy czerwony dzisiaj odpowie, ┼╝e zielony, a nast─Öpnego dnia zobaczy czerwon─ů ┼Ťcian─Ö w hotelu, kt├│ra si─Ö ┼Ťwietnie prezentuje, to odpowie, ┼╝e czerwony. Ja tak naprawd─Ö szukam bazy, kt├│ra jest pewnikiem, a nie preferencji b─Öd─ůcych w danym momencie wynikiem jakich┼Ť chwilowych prze┼╝y─ç.

Czyli zak┼éada Pani w swojej metodzie, ┼╝e wska┼║nik pewno┼Ťci tych odpowiedzi jest na tyle wysoki, ┼╝e jest Pani na podstawie tego zaplanowa─ç wn─Ötrze, kt├│re rzeczywi┼Ťcie p├│┼║niej w pe┼éni odpowiada indywidualnym preferencjom ÔÇô nawet tym cz─Ö┼Ťciowo nieu┼Ťwiadomionym.

Od 7 lat u┼╝ywam tego procesu w mojej pracy projektowej i nie zdarzy┼éo mi si─Ö, ┼╝eby kto┼Ť powiedzia┼é, ┼╝e wynik procesu D3 jest nieprawd─ů. Testowa┼éam setki os├│b – zar├│wno student├│w architektury, jak i ludzi najr├│┼╝niejszych grup zawodowych . Mam wgl─ůd w odczucia m┼éodszych i starszych os├│b. Je┼╝eli chodzi o realizowanie projekt├│w to jeszcze dochodz─ů oczywi┼Ťcie aspekty finansowe i wykonawcze. Mo┼╝na wybra─ç z powod├│w finansowych ta┼äszy materia┼é, ale o tej samej strukturze, natomiast bywa ┼╝e mimo akceptacji procesu D3 w niekt├│rych realizacjach czasami po prostu pewne rzeczy nie zosta┼éy zbudowane w spos├│b odpowiedni. Dlatego potem nie dzia┼éaj─ů.

Rozumiem, ┼╝e za Pani metod─ů kryje si─Ö za┼éo┼╝enie, ┼╝e jednak preferencje s─ů bardzo zindywidualizowane, ┼╝e s─ů wynikiem jaki┼Ť indywidualnych do┼Ťwiadcze┼ä lub przekazywanego mi─Ödzypokoleniowo kodu kulturowego.

Jeste┼Ťmy gatunkiem jakim jeste┼Ťmy ÔÇô wytworem ewolucji, a architektura powsta┼éa, ┼╝eby by─ç dla nas schronieniem czyli sama geneza architektury i budowania to jest po pierwsze szukanie bezpiecze┼ästwa. Bezpiecze┼ästwo jest jedn─ů z podstawowych potrzeb, kt├│ra towarzyszy cz┼éowiekowi. Ale moim zdaniem to nie jest tak ┼╝e jaki┼Ť uniwersalny krajobraz np. sawanna, jest kluczem do naszego poczucia komfortu. Je┼╝eli si─Ö wychowali┼Ťmy w ┼Ťrodowisku bardziej otwartym to nie b─Ödziemy si─Ö bali tych otwartych przestrzeni. A wi─Öc istnieje grupa ludzi, kt├│ra preferuje przestrze┼ä, ziele┼ä i dobrze si─Ö tam czuj─ů. Natomiast istniej─ů jednostki, kt├│re wychowa┼éy si─Ö w mie┼Ťcie i zbyt otwarte przestrzenie niedobrze na nich wp┼éywaj─ů. Mam na przyk┼éad klientk─Ö, kt├│ra dorasta┼éa we W┼éoszech i tam popularne s─ů ma┼ée okienka, ┼╝eby wn─Ötrze mieszkania si─Ö nie nagrzewa┼éo. Kiedy kupi┼éa dom z du┼╝ymi przeszkleniami, to zacz─Ö┼éa kombinowa─ç m├│wi─ůc, ┼╝e mo┼╝e tutaj co┼Ť ciemniej zrobimy, mo┼╝e ciemniejszy sufit, a tutaj jakie┼Ť ci─Ö┼╝kie kotaryÔÇŽ Ja na pocz─ůtku tego nie rozumia┼éam, bo wszyscy chc─ů przecie┼╝ wi─Öcej ┼Ťwiat┼éa, otwartych widok├│w, a ona wr─Öcz odwrotnie. No i potem przeprowadzi┼éy┼Ťmy ten proces D3 i faktycznie wysz┼éo, ┼╝e ona jednak potrzebuje schowania, zacienienia i p├│┼émroku. Wi─Öc mog─Ö powiedzie─ç, ┼╝e w mojej praktyce, tezy o og├│lnych preferencjach uwarunkowanych ewolucyjnie nie potwierdzaj─ů si─Ö. Oczywi┼Ťcie, ┼╝e jeste┼Ťmy zwierz─Ötami i matka natura stworzy┼éa nas tak, a nie inaczej i mimo tego, ┼╝e sami wykreowali┼Ťmy sobie ┼Ťrodowisko ┼╝ycia buduj─ůc domy, tworz─ůc telefony kom├│rkowe i internet, to nasz organizm jest jednak tak przystosowany, ┼╝eby w tej dzikiej naturze sobie poradzi─ç. Ale oddzia┼éywanie natury na nas mo┼╝e by─ç bardzo r├│┼╝ne. Oddzia┼éywanie natury na cz┼éowieka nadal jest bardzo istotne. Nie wiem czy s┼éysza┼é Pan o ksi─Ö┼╝ycowym drewnie. Okaza┼éo si─Ö, ┼╝e na budow─Ö domu czy instrument├│w muzycznych najlepsze jest drewno, kt├│re si─Ö ┼Ťcina w odpowiedniej fazie ksi─Ö┼╝yca, dlatego, ┼╝e wtedy inaczej wi─ů┼╝─ů si─Ö cz─ůsteczki wody, takie drewno jest odporniejsze na robaki i grzyby. Okazuje si─Ö nawet, ┼╝e ludzie inaczej zachowuj─ů si─Ö w domu z takiego drewna ÔÇô cofa┼éy im si─Ö problemy kr─ů┼╝eniowe i oddechowe, cofa┼é reumatyzm. A wi─Öc materia┼é, otoczenie oddzia┼éuje na nas nawet wtedy, kiedy o tym nie wiemy.

Mo┼╝e teraz przejd┼║my do kolor├│w. Z tego, co Pani m├│wi wszystko jest zindywidualizowane i w┼éa┼Ťciwie nie ma tutaj ponadkulturowych oraz generalnych zasad. Wszystko jest kwesti─ů indywidualnego gustu u┼╝ytkownika przestrzeni ?

Istniej─ů pewne kody kulturowe zwi─ůzane z kolorami. Wedle nich kolor czerwony jest dla ludzi, kt├│rzy lubi─ů ruch czyli np. sportowc├│w, kolor ┼╝├│┼éty z kolei jest dla tych, kt├│rzy my┼Ťl─ů abstrakcyjnie i kreatywnych tw├│rc├│w, kolor niebieski to barwa wyciszenia i spokoju, kolor zielony dla ludzi kontakt├│w oraz relacji i tak dalej. Ale w praktyce to bywa ju┼╝ r├│┼╝nie. Na przyk┼éad dziecko dosta┼éo lanie na czerwonej kanapie, a jako doros┼éy cz┼éowiek nie wie dlaczego nie lubi czerwonego koloru. W mojej metodzie takie niuanse wychodz─ů podczas badania i dzi─Öki temu mo┼╝emy do projektowania podej┼Ť─ç naprawd─Ö indywidualnie. Gdy m─ů┼╝ z ┼╝on─ů buduje nowy dom to okazuje si─Ö, ┼╝e m─ů┼╝ nie jest w stanie czerwonego koloru zdzier┼╝y─ç, a z badania dowiadujemy si─Ö dlaczego, to ┼╝ona odpuszcza, bo widzi, ┼╝e nie chodzi o bezpodstawny up├│r, tylko po prostu m─ů┼╝ ma z tym jaki┼Ť problem. Wi─Öc je┼╝eli chodzi o te kolory to istnieje prawda socjologiczna – mamy jaki┼Ť kod kulturowy, natomiast je┼╝eli chodzi o indywidualne preferencje no to trzeba sprawdzi─ç pozytywne i negatywne relacje z kolorami. Istnieje te┼╝ potoczna wiedza, ┼╝e s─ů kolory kt├│re do siebie pasuj─ů i takie, kt├│re do siebie nie pasuj─ů.

Ale w Pani metodzie wa┼╝na rol─Ö odgrywaj─ů te┼╝ elementy uwarunkowane genetycznie, jak osobowo┼Ť─ç i temperament.

Tak, przy wyborze kolor├│w ogromne znaczenie ma typ charakteru, kt├│ry okre┼Ťla te┼╝ stosunek danego cz┼éowieka do kontrast├│w i intensywno┼Ťci kolor├│w. Choleryk np. lubi wi─Öc kontrasty, bo jest wyrazisty i musi mie─ç bardzo konkretnie okre┼Ťlone kolory i funkcje pomieszczeni. Pastelowe, md┼ée barwy b─Öd─ů go dra┼╝ni─ç i doprowadza─ç do sza┼éu. Dla sangwinika nie b─Ödzie to takie wa┼╝ne, on si─Ö zgodzi prawie na wszystko. Z kolei melancholik b─Ödzie wyb├│r koloru stawia┼é na drugim miejscu i podporz─ůdkowywa┼é go funkcji, bo on jest bardziej praktyczny. Z tymi kontrastami i zestawieniem koloru trzeba trafi─ç w charakter i temperament. Oczywi┼Ťcie my architekci jeste┼Ťmy po to, ┼╝eby troszeczk─Ö to nakierowywa─ç w dobr─ů stron─Ö, zestawia─ç te barwy ze sob─ů jako┼Ť sensownie, natomiast ja ju┼╝ si─Ö oduczy┼éam tego, ┼╝e na si┼é─Ö komu┼Ť co┼Ť projektuj─Ö. Ostatnio by┼éam u klientki , kt├│rej 3 lata temu projektowa┼éam dom. Na jej osiedlu projektowa┼éam jeszcze kilka innych dom├│w, ┼Ťmia┼éy┼Ťmy si─Ö, bo ka┼╝dy z nich jest skrajnie r├│┼╝ny i ci─Ö┼╝ko by┼éoby powiedzie─ç, ┼╝e zaprojektowa┼é je jeden architekt. Dlatego tak przydaje si─Ö tutaj psychologia architektury oraz moja metoda D3 (dowiedz si─Ö, do┼Ťwiadczaj, dzia┼éaj).

A jak to jest np. z rodzin─ů 2+2. Czy tutaj dzia┼éa uk┼éad si┼é ÔÇô najbardziej dominuj─ůca osoba narzuca swoje gusta ?

Ludzie dobieraj─ů si─Ö wed┼éug jakiego┼Ť klucza, wi─Öc w rodzinie nie ma zwykle tak skrajnych r├│┼╝nic i upodoba┼ä. Zazwyczaj wi─Öc badamy wszystkich u┼╝ytkownik├│w projektowanej przestrzeni. Dzieci s─ů wspania┼éymi do┼Ťwiadczalnikami. Potem w cz─Ö┼Ťci wsp├│lnej mieszkania lub domu wybieramy te ┼é─ůcz─ůce u┼╝ytkownik├│w elementy, natomiast to, co jest r├│┼╝ne realizujemy w tych bardziej indywidualnych pomieszczeniach. Oczywi┼Ťcie bywa i tak, ┼╝e preferencje nieco ewoluuj─ů w czasie i miejsce do mieszkania musi za t─ů zmian─ů pod─ů┼╝a─ç. To tak┼╝e trzeba bada─ç. Zmiana to tak┼╝e jest element psychologii architektury i mojej metody D3.

Bardzo dzi─Ökuj─Ö za rozmow─Ö !

Rozmawiał: Krzysztof Sołoducha

Rozmowa jest cz─Ö┼Ťci─ů kampanii promuj─ůcej konkurs pt. ÔÇ×Kolory, kt├│re budz─ů wn─Ötrza” marki Cerames, kt├│ra od ponad 15 lat oferuje na polskim rynku najpi─Ökniejsze artyku┼éy wyposa┼╝enia wn─Ötrz z dalekich stron ┼Ťwiata. Wszystkie produkty ┼é─ůczy jedno – wielobarwna kolorystyka. I w┼éa┼Ťnie ona jest tematem przewodnim konkursu. Cerames zaprasza wszystkich architekt├│w, projektant├│w i student├│w kierunk├│w projektowanie do zaprojektowania dowolnego obiektu, w kt├│rym produkty z oferty marki Cerames zostan─ů wykorzystane do wykreowania wyj─ůtkowej, kolorowej przestrzeni architektonicznej. Pula nagr├│d wynosi 25 tys. z┼éotych. Termin nadsy┼éania prac mija 15 pa┼║dziernika 2023 o godz. 23:59:59. Szczeg├│┼éy na stronie: cerames.pl/konkurs