Diamenty Infrastruktury i Budownictwa rozdane po raz czwarty

DIAMENTY INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA

Cztery panele dyskusyjne, dwudziestu o┼Ťmiu prelegent├│w, prawie siedem godzin dyskusji oraz jedenastu nagrodzonych laureat├│w presti┼╝owych statuetek ÔÇô to w skr├│cie opisuje co si─Ö dzia┼éo podczas IX edycji konferencji ÔÇ×Infrastruktura Polska & BudownictwoÔÇŁ oraz uroczystej gali rozdania ÔÇ×Diament├│w Infrastruktury i BudownictwaÔÇŁ, kt├│ra odby┼éa si─Ö 8 lutego w warszawskim hotelu The Westin.

Go┼Ťciem Honorowym konferencji by┼é Marek Chodkiewicz, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, kt├│ry w swoim wyst─ůpieniu m├│wi┼é o realizacji Programu Budowy Dr├│g Krajowych na lata 2014-2023. ÔÇ×Obecnie mamy gotowych ponad 3,5 tysi─ůca km dr├│g ekspresowych i autostrad, jednak┼╝e przed nami jeszcze mn├│stwo pracy. Niestety nie uda nam si─Ö zrealizowa─ç wszystkich zada┼ä jakie zak┼éada program, wi─Öc priorytetem dla nas jest po┼é─ůczenie najwa┼╝niejszych inwestycji w sp├│jn─ů sie─ç drogow─ůÔÇŁ ÔÇô m├│wi┼é Wiceminister.

INFRASTRUKTURa I BUDOWNICTWo

G┼é├│wnym tematem pierwszego panelu by┼éy kwestie zwi─ůzane z przysz┼éo┼Ťci─ů inwestycji drogowych oraz skuteczno┼Ťci partnerstwa publiczno-prywatnego, a moderowa┼éa go Anna Flaga-Martynek (kancelaria WKB Wierci┼äski, Kwieci┼äski, Baehr). Iwona St─Öpie┼ä-Kotlarek, Zast─Öpca Generalnego Dyrektora Dr├│g Krajowych i Autostrad rozpocz─Ö┼éa panel mocnym stwierdzeniem, i┼╝ nie ma na polskim rynku firm, kt├│re by umia┼éy podo┼éa─ç wyzwaniom zwi─ůzanym z realizacj─ů bardzo du┼╝ych kontrakt├│w i zorganizowaniem ca┼éego procesu inwestycyjnego, st─ůd te┼╝ d─ů┼╝enie do ┼é─ůczenia si─Ö w konsorcja. Na temat wsp├│┼épracy zamawiaj─ůcego z wykonawc─ů wypowiedzia┼é si─Ö Jerzy Wac┼éawczyk (Strabag), kt├│ry zwr├│ci┼é uwag─Ö na to, ┼╝e niezale┼╝nie od prawa zam├│wie┼ä publicznych relacje te s─ů dobre i pozytywn─ů zmian─ů u┼éatwiaj─ůc─ů wsp├│┼éprac─Ö jest wprowadzenie jednolitego europejskiego dokumentu zam├│wie┼ä oraz zapowiedziana elektronizacja zam├│wie┼ä publicznych. Panu Wac┼éawczykowi wt├│rowa┼é Wiceminister Chodkiewicz, kt├│rego zdaniem informatyzacja jest warunkiem koniecznym do poprawy komunikacji wykonawcy z zamawiaj─ůcym i usprawnienia sk┼éadania ofert w przetargach. O dobrych praktykach na skuteczn─ů modernizacj─Ö infrastruktury z pomoc─ů PPP m├│wi┼é Pawe┼é Lider (Eurovia Polska), kt├│ry przywo┼éa┼é przyk┼éad realizacji inwestycji na S┼éowacji oraz w Niemczech. ÔÇ×PPP jest ogromn─ů szans─ů na rozw├│j projekt├│w infrastrukturalnych i niezb─Ödne wydaje si─Ö by─ç zwi─Ökszenie zaanga┼╝owania kapita┼éu prywatnegoÔÇŁ ÔÇô m├│wi┼é z kolei Andrzej Gienieczko (Egis Projects Polska). Krzysztof Mleczak (Exito Broker) wspomnia┼é o gwarancjach bankowych oraz ubezpieczeniach jako formie zabezpieczenia przed ryzykiem zwi─ůzanym z realizacj─ů inwestycji infrastrukturalnych. Jego zdaniem rynek ubezpieczeniowy stanowi dobr─ů alternatyw─Ö dla ┼Ťcie┼╝ki bankowej. Temat zabezpieczenia finansowego kontynuowa┼é Robert D─Öbecki (KUKE), kt├│ry zauwa┼╝y┼é, ┼╝e ro┼Ťnie liczba gwarancji bankowych i ubezpieczeniowych oraz wzrasta ┼Ťwiadomo┼Ť─ç korzystania z nich przez beneficjent├│w, co wi─ů┼╝e si─Ö z rosn─ůc─ů liczba roszcze┼ä.┬á┬á INFRASTRUKTURa I BUDOWNICTWoDrugi panel dyskusyjny po┼Ťwi─Öcony by┼é m.in. zagadnieniu stabilno┼Ťci wykonawc├│w w procesie inwestycyjnym. Moderatorem debaty by┼é Wiktor Piwkowski (Polski Zwi─ůzek In┼╝ynier├│w i Technik├│w Budownictwa) na wst─Öpie por├│wnuj─ůcy proces inwestycyjny do piramidy, kt├│ra ma r├│wnie┼╝ cechy chwiejnego domku z kart, gdzie na czele stoi inwestor, a poni┼╝ej s─ů wykonawcy, podwykonawcy oraz dostawcy. W┼Ťr├│d temat├│w dyskusji by┼éa r├│wnie┼╝ realizacja inwestycji w formule PPP, jako alternatywy dla zmniejszonych ┼Ťrodk├│w z funduszy europejskich, o kt├│rej m├│wi┼é Stanis┼éaw ┼╗mijan, Zast─Öpca Przewodnicz─ůcego Sejmowej Komisji Infrastruktury. Zwr├│ci┼é on uwag─Ö na to, ┼╝e w zakresie inwestycji liniowych nie ma klimatu dla wdra┼╝ania rozwi─ůza┼ä w formule PPP. Miros┼éaw J├│zefczuk (Warbud SA), stwierdzi┼é, ┼╝e PPP to bardzo dobra formu┼éa, aby administracja pa┼ästwowa mog┼éa si─Öga─ç po ┼Ťrodki, a tak┼╝e know how prywatnych firm. ÔÇ×Efektywno┼Ť─ç zarz─ůdzania inwestycj─ů przez partnera prywatnego b─Ödzie wy┼╝sza ni┼╝ w przypadku zarz─ůdzania przez instytucje publiczneÔÇŁ ÔÇô m├│wi┼é Miros┼éaw J├│zefczuk. ┬áAndrzej Czapczuk (F.B.I. TASBUD) zauwa┼╝y┼é problem zwi─ůzany z brakiem si┼éy roboczej, co w przypadku du┼╝ych wykonawc├│w hamuje rozw├│j inwestycji, natomiast Piotr Staniszewski (Dentons) m├│wi┼é o polityce prawnej pa┼ästwa i potrzebie stworzenia wzorcowych regulacji, by ustandaryzowa─ç proces inwestycyjno-budowlany. Tematyk─Ö ci─ůg┼éo┼Ťci realizacji inwestycji poruszy┼é Andrzej Puta (Euler Hermes), kt├│ry stwierdzi┼é, ┼╝e powinno si─Ö g┼é├│wnie zwr├│ci─ç uwag─Ö na p┼éynno┼Ť─ç finansow─ů i stworzenie mechanizmu pozwalaj─ůcego na szybsze otrzymywanie przez podwykonawc├│w swojego wynagrodzenia. ÔÇ×Najwi─Ökszym problemem polskiego rynku budowlanego jest p┼éynno┼Ť─ç finansowa, a w istocie jej brakÔÇŁ ÔÇô m├│wi┼é Andrzej Puta.

Rozbudowa drugiej linii metra oraz rozw├│j i modernizacja sieci kolejowej by┼éy g┼é├│wnym tematem trzeciego panelu dyskusyjnego prowadzonego przez dr in┼╝. Andrzeja ┼╗urkowskiego (Instytutu Kolejnictwa). Renata Kaznowska, Wiceprezydent m.st. Warszawy przekonywa┼éa, ┼╝e projekt warszawskiej polityki mobilno┼Ťci k┼éadzie du┼╝y nacisk na transport publiczny, z kt├│rego korzysta obecnie ok. 57% mieszka┼äc├│w. Dzia┼éania Ratusza zwi─ůzane z modernizacj─ů sieci transportowej d─ů┼╝─ů do tego, by ten udzia┼é wzr├│s┼é do 65%.

Dr Libor Lochman (Wsp├│lnota Kolei Europejskich oraz Zarz─ůdc├│w Infrastruktury Kolejowej) przekonywa┼é, ┼╝e sieci kolejowe s─ů kluczowe dla transportu publicznego Europy. Jako osoba cz─Östo bywaj─ůca w Polsce, widzi zdecydowany post─Öp w standardzie i jako┼Ťci polskiego transportu szynowego. O ryzykach zwi─ůzanych z realizacj─ů krajowego programu kolejowego m├│wi┼é Arnold Bresch (PKP Polskie Linie Kolejowe). Zapewnia┼é, ┼╝e PKP odpowiednio wcze┼Ťnie szuka optymalnych rozwi─ůza┼ä dla problem├│w, kt├│re s─ů sygnalizowane przez wykonawc├│w. Tematyk─Ö rozbudowy drugiej linii metra podj─ů┼é Dariusz Kostaniak (Metro Warszawskie), kt├│ry wyra┼║nie zaznaczy┼é, ┼╝e metro jest z┼éo┼╝on─ů inwestycj─ů potrzebuj─ůc─ů ogromnej liczby certyfikat├│w, pozwole┼ä i regulacji, dlatego te┼╝ jego budowa trwa tak d┼éugo. Jerzy Obr─Öbski (Szybka Kolej Miejska) zauwa┼╝y┼é, ┼╝e rozw├│j SKM jest zale┼╝ny od modernizacji krajowej infrastruktury kolejowej, natomiast Dariusz Grajda┬á (Koleje Mazowieckie) m├│wi┼é o planie zwi─Ökszania pojemno┼Ťci poci─ůg├│w poprzez inwestycj─Ö w pojazdy pi─Ötrowe.

Ostatni panel po┼Ťwi─Öcony by┼é innowacjom w budownictwie, a moderowa┼é go Prof. Leszek Rafalski (Instytut Badawczy Dr├│g i Most├│w), kt├│ry we wprowadzeniu do dyskusji przedstawi┼é por├│wnanie wydatk├│w wybranych pa┼ästw na badania i rozw├│j, udowadniaj─ůc, i┼╝ w Polsce na B+R wydawanych jest poni┼╝ej 1% PKB. Jean-Andre Barbosa (Future Pipe Industries) przekonywa┼é o wa┼╝no┼Ťci innowacji, zr├│wnowa┼╝onego rozwoju oraz post─Öpu technologicznego i jako┼Ťciowego, kt├│re pozwol─ů na wdra┼╝anie ekologicznych produkt├│w. Zdaniem ┼üukasza Marcinkiewicza (Lafarge, LH Engineering) podstaw─ů do tego by my┼Ťle─ç o innowacjach jest stabilno┼Ť─ç rynku oraz wsp├│┼épraca, kt├│ra umo┼╝liwia d┼éugofalowe planowanie inwestycji. Tylko to mo┼╝e zagwarantowa─ç przej┼Ťcie ca┼éego procesu realizacji ÔÇô od pomys┼éu laboratoryjnego do wdro┼╝enia. Jan Styli┼äski (Polski Zwi─ůzek Pracodawc├│w Budownictwa) m├│wi┼é, i┼╝ na rynku budowlanym wci─ů┼╝ decyduj─ůcy jest koszt, co znacznie ogranicza mo┼╝liwo┼Ť─ç wprowadzenia jakichkolwiek innowacji. ÔÇ×Potrzeba nam ponownego zdefiniowania kryterium ceny i spojrzenia na inwestycj─Ö d┼éugofalowo, z punktu widzenia cyklu ┼╝ycia inwestycjiÔÇŁ ÔÇô stwierdzi┼é Prezes PZPB. O wyzwaniach dla producent├│w chemii budowlanej m├│wi┼é Leszek S┼éawi┼äski (BOLIX). Zaznaczy┼é, ┼╝e wyzwaniem s─ů zmieniaj─ůce si─Ö przepisy oraz konieczno┼Ť─ç dostosowywania produkt├│w do tempa rozwoju inwestycji, czasu pracy oraz liczby firm wykonawczych. Natomiast Waldemar W├│jcik (Strabag) zauwa┼╝y┼é, ┼╝e przedsi─Öbiorcy na rynku budowalnym musz─ů uwzgl─Ödnia─ç d┼éug─ů perspektyw─Ö ┼╝ycia produktu. Moderator w ramach podsumowania przekonywa┼é, i┼╝ warto wi─Öcej ┼Ťrodk├│w przeznacza─ç na badania zwi─ůzane z innowacjami w budownictwie, poniewa┼╝ ta bran┼╝a w du┼╝ej mierze nakr─Öca gospodark─Ö.

Wydarzenie wzbogaci┼éy wyst─ůpienia indywidualne, w tym prezentacja Go┼Ťcia Specjalnego Dr Libora Lochmana na temat wp┼éywu infrastruktury na rozw├│j gospodarki. O praktycznych aspektach prawno-organizacyjnych uwarunkowa┼ä realizacji projekt├│w PPP w Polsce m├│wi┼é podczas swojego wyst─ůpienia Tomasz Korczy┼äski, Counsel w kancelarii Dentons. Natomiast zagadnienie kolei samorz─ůdowych jako elementu zr├│wnowa┼╝onego transportu publicznego by┼éo g┼é├│wnym tematem wyst─ůpienia Dariusza Grajdy, Cz┼éonka Zarz─ůdu Kolei Mazowieckich.

Punktem kulminacyjnym by┼éa wieczorna gala rozdania ÔÇ×Diament├│w Infrastruktury i BudownictwaÔÇŁ, uroczy┼Ťcie zainaugurowana wyst─ůpieniami Prof. Micha┼éa Kleibera, Przewodnicz─ůcego Rady Klubu oraz Jana Styli┼äskiego, Przewodnicz─ůcego Kapitu┼éy Konkursowej i Prezesa Polskiego Zwi─ůzku Pracodawc├│w Budownictwa. Ju┼╝ po raz czwarty Kapitu┼éa przyzna┼éa statuetki, by uhonorowa─ç najlepsze realizacje, projekty oraz przedsi─Öbiorstwa, kt├│re w spos├│b szczeg├│lny przyczyni┼éy si─Ö do rozwoju polskiej infrastruktury i bran┼╝y budownictwa. W tym roku rozdano a┼╝ 11 diament├│w w 9 kategoriach.

LAUREACI PRESTIŻOWYCH DIAMENTÓW INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA TO: 

REALIZACJA ROKU: BUDOWNICTWO KUBATUROWE – Mirbud – Hala Gliwice
REALIZACJA ROKU: INFRASTRUKTURA DROGOWA – Strabag┬á– Most w ci─ůgu drogi ekspresowej S7 w Krakowie
REALIZACJA ROKU: INFRASTRUKTURA KOLEJOWA – Konsorcjum┬áBudimex┬ái Ferrovial Agroman – ┼ü─ůcznica kolejowa Krak├│w Zab┼éocie – Krak├│w Krzemionki
PROJEKT ROKU – Studio Architektoniczne Kwadrat┬á– Muzeum II Wojny ┼Üwiatowej, Gda┼äsk
SP├ô┼üKA BUDOWLANA ROKU – Erbud
LIDER TECHNOLOGII – Strabag
LIDER BEZPIECZE┼âSTWA┬á– Skanska

LIDER ZR├ôWNOWA┼╗ONEGO BUDOWNICTWA – Ghelamco Poland
DORADCA ROKU – Kancelaria┬áDentons
BANK FINANSUJACY ROKU – Bank Gospodarstwa Krajowego
OSOBOWO┼Ü─ć ROKU – Jerzy Werle, Prezes Zarz─ůdu┬áWarbud ┬áSA

Organizator: Executive Club

Patronat honorowy: Wsp├│lnota Kolei Europejskich oraz Zarz─ůdc├│w Infrastruktury Kolejowej (Community of European Railway and Infrastructure Companies ÔÇô CER), Polska Izba In┼╝ynier├│w Budownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polski Zwi─ůzek Pracodawc├│w Budownictwa, Instytut Badawczy Dr├│g i Most├│w, Og├│lnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Urz─ůd Transportu Kolejowego, Polski Zwi─ůzek In┼╝ynier├│w i Technik├│w Budownictwa, Instytut Kolejnictwa

Partner Główny: Dentons, Lafarge Holcim

Partnerzy Złoci: Future Pipe Industries, Strabag

Partnerzy: BOLIX, Egis Projects Polska, ERBUD, Eurovia Polska, Euler Hermes, Exito Broker, IDS-BUD, Koleje Mazowieckie, KUKE, Metro Warszawskie, Szybka Kolej Miejska, Warbud, WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr

Partnerzy Gali: BASF Polska, Kajima Poland, Oknoplast, Palisander

Patroni medialni: ┬áBiznes Alert, Budnet.pl, Budnews.pl, Budowa.org, Budownictwo.org, BudownictwoIn┼╝ynieryjne.pl, Builder, Business&Prestige, CEO.com.pl, CoNaDrogach.pl, e-biurowce.pl, Edroga.pl, Express Przemys┼éowy, Forum Budowlane, Forum PPP ÔÇô magazyn inwestycji publicznych, GeneralniWykonawcy.pl, Infrastruktura-Inframedia, Info Rail, Inteligentny Budynek, Kompas Inwestycji, Magazyn Kruszywa, Magazyn Autostrady, Materia┼éy Budowlane, Magazyn Mosty, Nieruchomo┼Ťci.biz, Nowoczesne Budownictwo In┼╝ynieryjne, PMR, Polish Market, Rynek Infrastruktury, Rynek Inwestycji, Via Expert, Warsaw Business Journal