E-commerce tnie koszty – także te związane z budową domu

Do głównych źródeł wydatków związanych z inwestycją budowlaną należą koszty zakupu materiałów. O ile na profesjonalnej ekipie lepiej nie oszczędzać, o tyle w przypadku materiałów budowlanych zmniejszenie kosztów bez uszczerbku dla jakości jest możliwe.
Oszczędzanie na materiałach budowlanych powinno być rzeczywiste, a nie pozorne – inwestor nie powinien rezygnować z dobrej jakości. Rekomendowanym sposobem ograniczania wydatków związanych z inwestycją budowlaną jest wykorzystanie różnic cenowych występujących między ofertami stacjonarnych składów i hurtowni a cennikami internetowych sklepów budowlanych. Choć strefa e-commerce jest kojarzona głównie z artykułami codziennego użytku, to rozwija się ona dynamicznie także w zakresie branży budowlanej.

Specyfika elektronicznego handlu

Budownictwo podobnie jak inne branże ma swój udział w rozwoju e-commerce, co jest korzystne dla inwestorów. Internetowe składy budowlane generują relatywnie niskie koszty prowadzenia działalności, niż składy stacjonarne. Wynika to z zaangażowania mniejszej liczby pracowników i zautomatyzowania niektórych procesów. W efekcie przedsiębiorcę działającego w ramach e-commerce stać na obniżenie cen. Nie zawsze obniżka jest widoczna na pierwszy rzut oka. Przedsiębiorcy często stosują metodę organizowania regularnych promocji i wyprzedaży, dzięki czemu budują pozytywny wizerunek.

Giełdy i komisy budowlane

Obecnie materiały budowlane można kupić taniej nie tylko w sklepach internetowych. Giełdy i komisy budowlane także są atrakcyjnymi platformami internetowymi zaprojektowanymi głównie z myślą o producentach i inwestorach. Giełda jest platformą online kojarzącą oferty kupna i sprzedaży. Osoby zainteresowane zakupem określonych materiałów budowlanych w wybranym zakresie cenowym mogą za pośrednictwem giełdy składać zapytania ofertowe, które następnie są odbierane przez potencjalnych dostawców. Przepływ informacji może przebiegać także w odwrotnym kierunku – od producentów do potencjalnych nabywców. Komisy budowlane wykorzystują podobny mechanizm. Są to platformy internetowe, za których pośrednictwem inwestor może sprzedać innemu podmiotowi materiały budowlane, których nie wykorzystał w procesie budowy. Handel elektroniczny zapewnia zatem nie tylko możliwości obniżenia wydatków, ale również częściowego odzyskania poniesionych kosztów.

Jak nie kupić kota w worku?

Głównym zarzutem w stosunku do e-commerce jest brak możliwości sprawdzenia towaru przed zakupem. Dostawcę można zweryfikować korzystając z forum budowlanego, na którym inwestorzy dzielą się własnymi opiniami i poprosić o poradę. Warto zachować czujność, ponieważ marketing szeptany jest obecny także w branży budowlanej. Oprócz renomy producenta zbudowanej w oparciu o jakość oferowanych materiałów, warto uwzględnić także kilka kwestii związanych z dostawą. Należy sprawdzić, kto odpowiada za transport i jego koszty. Dostawca nie zawsze zapewnia transport, a jeżeli oferuje przewóz zamówionych materiałów budowlanych, do obciąża kosztami kupującego. Warto sprawdzić także, czy dostawca udziela gwarancji, a jeżeli tak, to w jakim zakresie i na jaki czas.

Wysoka jakość w niższej cenie

Inwestor decydując się na zamówienie materiałów budowlanych przez Internet nie przepłaca. Stacjonarne składy budowlane ponoszą wyższe koszty prowadzenia działalności, co znajduje odzwierciedlenie w cenach oferowanych produktów. Internetowe składy budowlane z jednej strony oferują wyprzedaże i promocje oraz niższe ceny, a z drugiej ułatwiają porównywanie różnych ofert. Mogą wykorzystywać rozwiązania, które skracają proces wyboru materiałów i realizacji sprzedaży – a przecież czas to pieniądz, zwłaszcza w branży budowlanej. Ekonomiczne i innowacyjne rozwiązania są zaś doceniane przez inwestorów, którzy nie lubią przepłacać.