Eksperci od designu o znaczeniu koloru w projektowaniu wn─Ötrz

Kolory s─ů obecne wsz─Ödzie i od zawsze silnie dzia┼éaj─ů na ka┼╝dego z nas. S─ů doskona┼éym sposobem na indywidualizacj─Ö i osi─ůgni─Öcie niepowtarzalno┼Ťci. Eksperci podpowiadaj─ů jak wykorzystywa─ç je do kreowania niezwyk┼éych przestrzeni.

Kolory coraz wyra┼║niej zajmuj─ů wyobra┼║ni─Ö projektant├│w i architekt├│w wn─Ötrz. Co kryje si─Ö za g┼é─Öbok─ů t─Ösknot─ů za barwami i jak przemawiaj─ů one do nas na poziomie pod┼Ťwiadomo┼Ťci? Na te pytania odpowiadali eksperci zaproszeni do rozmowy w ramach cyklu AXOR Futures. Zaproszeni go┼Ťcie badali rosn─ůce znaczenie barw w projektowaniu wn─Ötrz i spo┼éeczny wp┼éyw tego zjawiska. W rozmowie o sile kolor├│w („The Power of Colors”) udzia┼é wzi─Öli:

  • architekt i projektant Tristan Auer,
  • ekspertka ds. kolor├│w Judith van Vliet,
  • dyrektor ds. zarz─ůdzania produktami AXOR Benjamin Holzer.

Dyskusje poprowadziła Anke Sohn, dyrektor globalnego marketingu marki AXOR.

Kolory do nas m├│wi─ů

Tristan Auer uznawany jest za jedn─ů z najwybitniejszych osobowo┼Ťci wsp├│┼éczesnego francuskiego designu. Jego styl cechuje bogata, g┼é─Öboko emocjonalna wizja estetyczna i pragnienie wyra┼╝enia wyj─ůtkowych osobowo┼Ťci klient├│w.

Zdaniem Auera zastosowane we wn─Ötrzach kolory musz─ů by─ç dok┼éadnym odzwierciedleniem potrzeb os├│b, kt├│re b─Öd─ů z nich korzysta┼éy. I cho─ç – jak sam przyznaje – nie jest architektem, kt├│ry w swoich pomys┼éach przemyca wiele intensywnych barw, a raczej stosuje je jako wyra┼║ny detal, to przyk┼éada on wielk─ů wag─Ö do si┼éy koloru.

– Kolory m├│wi─ů do nas i s─ů bardzo osobiste, bo nios─ů ze sob─ů emocje. Przyci─ůgaj─ů i czyni─ů przestrze┼ä bardziej atrakcyjn─ů – t┼éumaczy.

Na pytanie, czy widzi aktualnie rosn─ůce zainteresowanie kolorem, Tristan Auer m├│wi:

– Zdecydowanie, mocne kolory s─ů obecnie bardzo popularne. Kiedy zaczyna┼éem projektowa─ç w latach 90. wszystko by┼éo bia┼ée. Potem poszli┼Ťmy w stron─Ö natury – drewna i naturalnych tekstur. Ostatnie trzy, cztery lata s─ů natomiast bardzo kolorowe. Kolor jest wsz─Ödzie, tak┼╝e w ┼éazienkach. Mamy go np. w wyko┼äczeniu armatury i bardzo mnie to cieszy.

M├│wimy kolorami

O pod┼Ťwiadomym wp┼éywie kolor├│w na nasz─ů codzienno┼Ť─ç i samopoczucie sporo wie Judith van Vliet. Jako ekspertka ds. kolor├│w razem ze swoj─ů firm─ů „The Color Authority” od ponad 20 lat wspiera marki w opracowaniu palety barw pomocnej w zdobywaniu zaufania ich klient├│w. W rozmowie z Anke Sohn wyja┼Ťnia┼éa psychologiczne t┼éo naszego stosunku do kolor├│w.
– Wszyscy nie┼Ťwiadomie m├│wimy j─Özykiem kolor├│w. Na poziomie naszej ┼Ťwiadomo┼Ťci niestety nie jeste┼Ťmy zaznajomieni szeroko z ich wp┼éywem na nas i na nasz─ů codzienno┼Ť─ç. Dlatego bardzo cz─Östo nie wiemy, dlaczego w niekt├│rych miejscach czujemy si─Ö dobrze lub przeciwnie – ┼║le. Dzi┼Ť ta ┼Ťwiadomo┼Ť─ç na szcz─Ö┼Ťcie ro┼Ťnie. Kolor mo┼╝e by─ç idealnym przed┼éu┼╝eniem naszej osobowo┼Ťci – zaznacza┼éa Judith van Vliet.

Zapytana o dominacj─Ö konkretnych barw w ┼éazience, a tak┼╝e aktualne trendy zwi─ůzane z przestrzeni─ů k─ůpieli wskazywa┼éa, ┼╝e dla wielu jest to wci─ů┼╝ przede wszystkim miejsce odpoczynku i relaksu. Dlatego do jej urz─ůdzania ch─Ötnie wybierane s─ů odcienie niebieskiego czy zielonego.

– Z drugiej strony ostatnie lata prezentowa┼éy bardzo minimalistyczne oblicze ┼éazienki. Du┼╝o w niej by┼éo szaro┼Ťci, bieli, czerni, neutralnych barw. Taki wizerunek ┼éazienki wci─ů┼╝ ma si─Ö dobrze, jednak pojawia si─Ö w niej coraz wi─Öcej kolorowych element├│w, kt├│re maj─ů nas zaktywizowa─ç. My┼Ťl─Ö, ┼╝e w najbli┼╝szym czasie ch─Ötnie b─Ödziemy wykorzystywa─ç we wn─Ötrzach bia┼éy, niebieski, zielony i delikatny ┼╝├│┼éty. Pojawi─ů si─Ö tak┼╝e odwa┼╝ne barwy, ale dzi┼Ť ch─Ötniej si─Ögamy po tekstury, r├│┼╝norodne materia┼éy czy wzory. Co ciekawe, coraz popularniejszy staje si─Ö kolor be┼╝owy promowany przez pokolenie Z. Wi─ů┼╝e si─Ö to z du┼╝─ů ┼Ťwiadomo┼Ťci─ů ekologiczn─ů tej generacji i jej dba┼éo┼Ťci─ů o gospodark─Ö cyrkularn─ů – t┼éumaczy┼éa Judith van Vliet.

Kolor zmienia przedmioty

Jak kolor w ┼éazience sprawdza si─Ö w praktyce i ofercie rynkowej? Benjamin Holzer, dyrektor ds. zarz─ůdzania produktami AXOR zwraca uwag─Ö na mo┼╝liwo┼Ťci, jakie daj─ů dzi┼Ť nowoczesne wyko┼äczenia i powierzchnie produkt├│w. Na przyk┼éad w Finish Plus od AXOR znajduje si─Ö a┼╝ dziesi─Ö─ç wyko┼äcze┼ä PVD, kt├│re odznacza si─Ö wyj─ůtkow─ů trwa┼éo┼Ťci─ů.

– Oferujemy bardzo ekskluzywn─ů palet─Ö wyko┼äcze┼ä i kolor├│w, do tego wyj─ůtkowo wytrzyma┼éych. Jeszcze pi─Ö─ç lat temu rynek armatury by┼é zdominowany przez chrom. Dzi┼Ť wyra┼║nie wida─ç zwr├│cenie si─Ö w stron─Ö kolor├│w. Taki wyb├│r wydaje si─Ö oczywisty – czy sprawdzali┼Ťcie kiedykolwiek, jak inaczej wygl─ůda ten sam produkt w r├│┼╝nych kolorach? Ma mo┼╝liwo┼Ť─ç ca┼ékowitej zmiany atmosfery wn─Ötrza – m├│wi┼é Benjamin Holzer.

Holzer wskazuje tak┼╝e na szerokie mo┼╝liwo┼Ťci personalizacji ┼éazienki, jakie daj─ů dzi┼Ť produkty dost─Öpne na rynku. Na przyk┼éad kolekcje AXOR My Edition czy AXOR One pozwalaj─ů na daleko id─ůc─ů personalizacj─Ö, tak┼╝e barwn─ů, produkt├│w. Pierwsza, zaprojektowana przez studio Phoenix Design, umo┼╝liwia nie tylko wyb├│r z szerokiej palety kolor├│w producenta, ale tak┼╝e indywidualny wariant elementu wylewki. Mo┼╝e by─ç on wykonany z marmuru, sk├│ry, drewna czy lustrzanego szk┼éa. AXOR One, projektu duetu Barber Osgerby, dost─Öpna jest natomiast w pi─Ötnastu kolorach wyko┼äczenia.