Budujemy podjazd

podjazd

Podjazd to element posesji stanowiący jej reprezentacyjną część. To wizytówka budynku i najbardziej widoczna i rzucająca się w oczy część działki. Podjazd do domu ma służyć przez długie lata, więc oprócz walorów estetycznych, powinien być trwały i bezpieczny. Wykonanie podjazdu wcale nie musi być trudne. Należy tylko zmierzyć działkę i zaplanować umiejscowienie podjazdu, określić jego położenie i wymiary i wybrać rodzaj nawierzchni.

Rodzaj podłoża

Podjazd to niezmiernie ważny element posesji. Raz wybudowany powinien służyć długie lata, ale o tym, czy spełni swoją funkcję, decyduje kilka elementów. Najważniejsze z nich to właściwe przygotowanie podłoża i rodzaj materiału, z którego z którego wykonana zostanie nawierzchnia.

Metoda budowy podjazdu i rodzaj użytych do tego materiałów, muszą być dostosowane do warunków gruntowych i rodzaju podłoża. Dlatego pierwszym krokiem powinno być badanie spoistości gruntu, co może zapobiec deformacji podjazdu w przyszłości. Jeśli bowiem okaże się, że stopień zagęszczenia gruntu jest niewystarczający, jest jeszcze czas, by go zagęścić. Najczęściej stosuje się do tego celu różnego rodzaju utwardzane mechanicznie podsypki. Może to być żwir czy piasek, a w wyjątkowo trudnych warunkach gruntowych także cement, wapno, żużel czy włókniny lub siatki.

Wielkość i obciążenia

Wjazd na posesję powinien być na tyle duży, by umożliwiać łatwe manewrowanie pojazdem. Podjazd powinien więc mieć parametry:

  • minimum 2,5 – 3 metry szerokości,
  • ścieżka prowadząca wzdłuż niego od furtki do drzwi wejściowych powinna być wytyczona po linii prostej i może mieścić się w przedziale 0,8 – 1 metr,
  • nawierzchnia podjazdu powinna być ułożona ze spadkiem minimum 2-3% wzdłuż i 1,5-2% w poprzek drogi.

Koniecznie trzeba też wziąć pod uwagę planowane obciążenia, jakie podjazd będzie musiał wytrzymać:

  • jeżeli do budowy zostanie użyta kostka brukowa, powinna mieć minimum 4 cm grubości w przypadku samochodów osobowych, oraz 8 cm dla samochodów ciężarowych.
  • wybierając elementy betonowe, wystarczą kostki grubości 6 cm, które wytrzymują nacisk samochodów do 3,5 tony. Jeśli jest przewidywany ruch samochodów ciężarowych lub maszyn rolniczych, należy wybrać kostki o grubości co najmniej 8 cm.
  • Z czego można wykonać podjazd?

Do wyboru jest mnóstwo materiałów budowlanych, które z powodzeniem można zastosować do budowy podjazdu. Zanim jednak zapadnie ostateczna decyzja, warto dowiedzieć się, jakie dany materiał ma wady i zalety i jak sprawdzi się w codziennym użytkowaniu.

1. Podjazd z kruszywa

Podjazd z kruszywa efektownie się prezentuje, harmonizuje z różnymi stylami architektonicznymi i jest praktyczny, a koszt wykonania jest stosunkowo niewielki. Jednym z najbardziej popularnych materiałów wykorzystywanych do budowy podjazdów, jest żwir, z wyjątkiem żwiru rzecznego, którego zaokrąglone ziarna łatwo się przemieszczają w czasie eksploatacji, a co za tym idzie, nawierzchnia jest mało stabilna.

Do budowy podjazdu najlepiej jest wykorzystać kruszywa łamane o nieregularnych i ostrych krawędziach, które dobrze się klinują i zagęszczają:

  • tłuczeń (materiał frakcji 31-63 mm),
  • kliniec (frakcja 4-31 mm),
  • grys (kruszywo łamane posortowane na frakcje 2-8, 8-16, 16-22 mm),
  • miał kamienny (0-5 mm).

Układanie podjazdu z kruszywa należy rozpocząć od wytyczenia jego przebiegu. Następnie, po usunięciu ziemi, dno wykopu wyściela się specjalną geowłókniną, na której układa się poszczególne warstwy kruszywa, zaczynając od tłucznia, poprzez gruby żwir, na miale kamiennym lub dekoracyjnym żwirze kończąc. Na tym etapie trzeba pamiętać o nawodnieniu każdej warstwy i dokładnym jej ubiciu. Różna ziarnistość poszczególnych warstw sprawia, że nawierzchnia jest dobrze zagęszczona, a tym samym wytrzymała, choć z biegiem czasu trzeba ją będzie uzupełniać.

2. Podjazd z betonu wylewanego

Wylewka z betonu stopniowo traci na popularności, ale wciąż ma swoich zwolenników. Betonowy podjazd wcale nie musi być brzydki i szary. Na zamówienie może być barwiony, a nawet fakturowany we wzorki. Podstawową zaletą takiego rozwiązania jest trwała, płaska i równa powierzchnia oraz przystępna cena.

Aby betonowy podjazd długo i niezawodnie służył, trzeba przygotować odpowiednią podbudowę. W wykopie pod podjazd wykonuje się szalunek z desek. Na tym etapie prac warto też wyprofilować wykop z maksymalnie 3% spadkiem w kierunku drogi. To pomoże w zachowaniu jednakowej grubości poszczególnych warstw podbudowy, a w efekcie ułatwi odpływ wody opadowej z podjazdu. Wnętrze szalunku wyściela geowłókniną, a na niej wykłada się 15 centymetrową warstwę gruzu lub tłucznia, którą trzeba zagęścić ręcznie lub mechanicznie. Następnie wykonuje się podbudowę, układając 10 centymetrową warstwę żwiru i – po zagęszczeniu – pokrywa się ją 5 centymetrową warstwą betonu, popularnie nazywanego chudziakiem. Po związaniu pierwszej wylewki, na podłoże wylewa się 10 centymetrową warstwę betonu klasy B 20. Dla wzmocnienia można dodatkowo zatopić w niej gotową siatkę zbrojeniową, zgrzewaną z prętów o przekroju 4 mm. Po wyschnięciu powierzchnię zaciera się i wygładza, a także systematycznie polewa wodą. Podjazd można użytkować po dwóch tygodniach.

3. Podjazd z kostki brukowej

Kostka brukowa to jeden z najpopularniejszych materiałów używanych do układania podjazdów. Podczas wybierania wśród różnorakich kształtów, rozmiarów i kolorów kostki, należy też zwrócić uwagę na chropowatą, antypoślizgową powierzchnię, która najlepiej sprawdza się na podjeździe. Zaleca się, by podjazdy wykonywać z kostki o parametrach odporności na ściskanie powyżej 50 MPa. Budowę podjazdu z kostki brukowej rozpoczyna się od wykopu, który wykłada się geowłókniną i przysypuje 30 centymetrową warstwą tłucznia. Na niej układa się kolejną warstwę, tym razem z piasku, dokładnie ubija i wyrównuje. Gdy podsypka będzie już gotowa, można zacząć układać kostkę, każdą z nich dobijając gumowym młotkiem. Kostkę należy odpowiednio zaimpregnować, zmniejszając jej nasiąkliwość i zwiększając odporność na ścieranie. Po ułożeniu kostki, szczeliny pomiędzy poszczególnymi elementami wypełnia się piaskiem.

4. Podjazd z kostki kamiennej lub bruku

Kostka kamienna czy bruk klinkierowy posiadają podobne właściwości, jak kostka brukowa, ale atrakcyjniej się prezentują. Dodatkowo nie blakną, są mrozoodporne, nie wchłaniają wody i tłuszczów. Kostka kamienna ma największą wytrzymałość na ściskanie – nawet 160 Mpa. Najpopularniejsze są kostki granitowe występujące w wielu odcieniach szarości, zieleni, czerwieni i żółci. Kostki bazaltowe, ze względu na swoją ciemną barwę, są wykorzystywane głównie jako element dużej kompozycji.

Bruk klinkierowy ma wytrzymałość 30-60 MPa, jest mrozoodporny, nie blaknie pod wpływem słońca i nie wchłania wody i tłuszczów. Jest dostępny w ciepłych, naturalnych kolorach – od żółtego, przez czerwony, po brąz i grafit. Kupić można też bruk klinkierowy cieniowany – z różnymi odcieniami w obrębie jednej kostki.

Metoda budowy podjazdu z kostki kamiennej i bruku klinkierowego jest taka sama, jak w przypadku budowy z kostki brukowej.

5. Podjazd z kostki betonowej

Kostka betonowa jest najczęściej wykorzystywana do budowy podjazdu. Ma wytrzymałość na ściskanie do 50 Mpa i dostępna jest w kolorach szarym, czerwonym, żółtym, zielonym, brązowym i czarnym. Do budowy stylowego podjazdu warto użyć uszlachetnionych kostek betonowych z fazowanymi krawędziami, imitujących stare kamienie brukowe lub piaskowiec. W uzyskaniu chropowatej powierzchni pomagają specjalne zabiegi, jak młotkowanie, śrutowanie czy płukanie. Budowa podjazdu z kostki betonowej wygląda tak samo, jak w przypadku budowy z kostki brukowej.

6. Podjazd z krat betonowych lub sztucznego tworzywa

Alternatywą dla kostki mogą być ażurowe płyty betonowe lub z tworzywa sztucznego. Te wykonane z betonu są bardzo solidne i trwałe. Kratki z tworzywa sztucznego również można przeznaczyć na podjazdy, ale użytkowane z mniejszą intensywnością.

Płyty dostępne są w różnych kształtach, jak i kolorach. Efektownie się prezentują, a ich struktura umożliwia wypełnienie poszczególnych kratek zarówno piaskiem czy dekoracyjnym kruszywem, jak i trawą tworzącą zielony podjazd. Trzeba tylko pamiętać o wypełnieniu kratek żyzną ziemią. Takie rozwiązanie znacznie ułatwia odprowadzanie wód opadowych i zapobiega zalewaniu garażu. Betonowe płyty otworowe i kratki z tworzywa sztucznego układa się na takiej samej podbudowie, jak kostkę brukową. Do przeniesienia obciążenia samochodu o masie do 3,5 tony wskazane są komponenty o grubości minimum 6 cm. W przypadku, gdy po podjeździe czy placu będą poruszać się ciężkie pojazdy, w tym na przykład maszyny budowlane czy rolnicze, wskazane są elementy o grubości 8 lub 10 cm.

6. Podjazd z płyt betonowych

Płyty betonowe to sposób na stworzenia atrakcyjnego wizualnie, a przede wszystkim praktycznego podjazdu. Największą zaletą takiego rozwiązania jest niezwykła trwałość, zwłaszcza, gdy płyty są zbrojone. Do układania nawierzchni podjazdu nadają się wyłącznie wyroby z wyraźnym oznaczeniem, że jest to materiał brukowy do układania na podjazdach. Takie płyty charakteryzują się wysoką mrozoodpornością i twardością, a ich powierzchnia najczęściej jest szorstka i antypoślizgowa. Według norm budowlanych, długość betonowych prefabrykatów brukowych nie może być większa niż 100 cm, a grubość płyty zależy od jej wielkości – stosunek długości prefabrykatu do jego grubości powinien być większy niż cztery. Czyli płyty betonowe o grubości 8 cm mogą mieć wymiary od 32 cm do 100 cm. Pod ruch pojazdów ciężarowych grubość płyt powinna być większa – 12 cm lub 16 cm.

Budowa podjazdu z płyt betonowych jest niezwykle prosta. Wystarczy usunąć warstwę roślinną, wyrównać podłoże i na tak przygotowanym gruncie układać płyty. W przypadku płyt wielkowymiarowych, konieczne może okazać się użycie dźwigu.

Autorka: Dorota Filip

Fot. paulbr75, pixabay.com