Ranking kont firmowych – wiarygodne źródło informacji?

W prowadzeniu firmy budowlanej warto posiadać rachunek firmowy. Jest to związane zarówno z wygodą, jak i możliwością kontrolowania przepływu środków oraz kontrolowania wydatków. Jednak w związku z tym, że banki oferują coraz więcej rozwiązań dedykowanych właśnie przedsiębiorstwom, ciężko dokonać wyboru. Wiele osób posiłkuje się dostępnymi rankingami. Czy jest to jednak wiarygodne źródło informacji?

Rankingi kont bankowych pojawiają się najczęściej w serwisach internetowych dotyczących bezpośrednio tematyki finansowej. Tworzone zwykle raz w miesiącu przedstawiają informacje o rachunkach bankowych, które zasługują na uwagę. Część osób uważa jednak, że są to dane subiektywne, ponieważ pod uwagę nie są brane wszystkie oferty. Czy warto więc kierować się tego typu zestawieniami, wybierając konta firmowe dla przedsiębiorców?

Niezależne rankingi kont firmowych a obiektywizm

Utworzenie w 100% obiektywnego rankingu kont firmowych jest trudne, ale możliwe do zrealizowania. Trzeba jednak wcześniej ustalić pewne kryteria, na podstawie których dokonywana jest dalsza ocena. Wśród najważniejszych parametrów wymienić można między innymi:

  • koszty prowadzenia konta i obsługi karty płatniczej – w tym przypadku uwzględniana jest miesięczna opłata za prowadzenie rachunku, miesięczna opłata związana z korzystaniem z karty czy prowizje związane z wypłatą gotówki bezpośrednio w bankomatach;
  • opłaty za przelewy – chodzi zarówno o wykonywanie przelewów wewnętrznych, jak i zewnętrznych, przelewy do urzędu skarbowego czy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
  • dodatkowe usługi i promocje – chodzi przede wszystkim o dostępność linii kredytowej w rachunku, możliwość uzyskiwania profitów, np. za aktywne korzystanie z rachunku bankowego.

W wielu przypadkach, na potrzeby tworzonego rankingu przyjmuje się założenie, że wszystkie operacje dotyczą np. konta obsługiwanego online. W ten sposób udaje się uzyskać obiektywny obraz ofert, jeśli chodzi o konta firmowe dla przedsiębiorców.

Podane informacje należy jednak przeanalizować w odniesieniu do własnych potrzeb. Inne oferty będzie brała pod uwagę firma współpracująca z zagranicznymi kontrahentami (wówczas zwróci uwagę przede wszystkim na koszty przelewów zagranicznych), a inne będą odpowiadać małym przedsiębiorstwom, których przelewy ograniczają się np. do przelewów na rachunki urzędu skarbowego czy ZUS.

Rankingi wewnętrzne tworzone przez jeden bank a obiektywizm

Warto mieć świadomość, że jeden bank może oferować różne konta firmowe dla przedsiębiorców. I w takim przypadku powstają rankingi pomagające dokonać wyboru. To świetna propozycja dla właścicieli firm, którzy są zdecydowani na ofertę konkretnego banku (np. z uwagi na lojalność), ale nie są pewni, jakie konto firmowe wybrać.

W takiej sytuacji także można mówić o pełnym obiektywizmie. Owszem, promowane są produkty wyłącznie tego jednego banku. Jednak w żaden sposób konkretne konto firmowe nie jest „faworyzowane”. Każdy może więc dokonać indywidualnego wyboru, w zależności potrzeb oraz oczekiwań. Bankowi chodzi bowiem o to, by w prosty, czytelny i precyzyjny sposób przekazać informacje o konkretnych rachunkach. Dzięki temu przedsiębiorca z łatwością zauważy różnice między dostępnymi opcjami kont firmowych.