Uprawnienia budowlane sprawdzimy obecnie także w systemie e-CRUB

ecrub

Zarówno Elektroniczna Książka Obiektu Budowlanego, jak i Elektroniczny Dziennik Budowy zostaną wprowadzone jako cyfrowe wersje istniejących obecnie dokumentów. Z kolei Elektroniczny centralny rejestr osób posiadających uprawnienia budowlane jest rozwiązaniem nowym, aczkolwiek również zastępującym dwa inne istniejące do tej pory rejestry. Również w odróżnieniu od dwóch pierwszych system e-CRUB obecnie funkcjonuje.

Czym jest i w jakich celach powstał system e-CRUB?

Elektroniczny centralny rejestr osób posiadających uprawnienia budowlane, nazywany w skrócie e-CRUB, zastąpił Centralny Rejestr Osób Posiadających Uprawnienia Budowlane oraz Rejestr Ukaranych z Tytułu Odpowiedzialności Zawodowej w Budownictwie. Funkcjonująca w ramach systemu wyszukiwarka oficjalnie zaczęła działać już 1 sierpnia 2022 roku i jest dostępna pod adresem https://e-crub.gunb.gov.pl/. Głównym celem funkcjonowania e-CRUB jest usprawnienie funkcjonowania systemu. Zgodnie z informacją umieszczoną na stronie Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego system e-CRUB powstał w następujących celach szczegółowych:

  • dla udostępnienia i upowszechnienia jak najpełniejszej listy osób uprawnionych do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie;
  • dla zwiększania skuteczności weryfikacji uprawnień w urzędach (organach nadzoru budowlanego i w administracji architektoniczno-budowlanej);
  • dla przyśpieszenia możliwości wykonywania zawodu osobom pełniącym samodzielne funkcje techniczne w budownictwie;
  • dla zastąpienia poprzedniego rejestru CRUB systemem, który może współpracować z innymi systemami (np. systemami izb samorządu zawodowego).

System e-CRUB będzie zarządzany na podstawie danych, które pochodzą od odpowiadających za nadawanie uprawnień w budownictwie izb, którymi są Polska Izba Inżynierów Budownictwa oraz Izba Architektów Rzeczypospolitej Polskiej.

Czy wpisanie się do e-CRUB jest opłacalne?

Aby zostać wpisanym do systemu e-CRUB należy wystąpić do izby samorządu zawodowego, którego jesteśmy członkiem z wnioskiem o przekazanie Głównemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego naszych danych. Takie wnioski są przyjmowane przez okręgowe komisje kwalifikacyjne. W przypadku jeżeli uprawnienia uzyskaliśmy przed 1 stycznia 1995 roku do wniosku konieczne jest dołączenie oryginału posiadanych uprawnień budowlanych, ewentualnie poświadczonego notarialnie odpisu.

W założeniu wyszukiwarka powinna ułatwić bieżące funkcjonowanie zarówno osobom, których dane znajdują się w systemie, jak i organom kontrolującym. Przede wszystkim będąc wpisanym do e-CRUB nie trzeba już przedkładać organom administracji architektoniczno-budowlanej lub nadzoru budowlanego kopii posiadanych uprawnień. Pracownicy tych organów dysponują bowiem możliwością sprawdzenia tego w systemie. Generalnie pracownicy urzędów uzyskali w tym celu przydatne narzędzie w postaci specjalnej wyszukiwarki. Należy jednak zaznaczyć, że zgodnie z nowymi przepisami od 1 sierpnia 2022 roku wpis do e-CRUB nie jest już warunkiem uzyskania możliwości wykonywania samodzielnych funkcji w budownictwie.

Aktualnie w rejestrze e-CRUB znajdziemy dane około 130 000 inżynierów i architektów. Jak podkreślono to na stronie GUNB figurowanie w bazie e-CRUB jest pełnym potwierdzeniem wiarygodności przed inwestorami, którzy łatwo będą mogli sprawdzić daną osobę. Ponadto może również służyć jako dodatkowa reklama prowadzonej działalności. Istnieje bowiem możliwość, by w wyszukiwarce e-CRUB pojawiły się nasze dane kontaktowe, takie jak adres e-mail oraz numer telefonu. W tym celu należy jedynie wysłać odpowiednią zgodę do GUNB. Może ona mieć formę tak papierową, jak i dokumentu elektronicznego. Możemy też wybrać które z naszych danych kontaktowych pojawią się w wyszukiwarce.

Herbert Gnaś